Volkswagen staat zwaar onder druk vanwege het dieselschandaal bij de Duitse autobouwer. Het concern hangt een megaboete boven het hoofd van 18 miljard euro. Blijft er dan nog genoeg geld over om te investeren in duurzame auto’s?
‘Greenwashing’ is een bekend verschijnsel bij oliebedrijven, maar de auto-industrie kwam tot nu toe vrij ongeschonden uit de strijd als ze probeerde het imago op te poetsen met zuinigere auto’s.
Een fraudeschandaal bij Volkswagen maakt een eind aan dit sprookje, schrijft Smartdriving.nl. De Duitse autobouwer, die zich laat voorstaan op duurzame motoren, is betrapt en dreigt heel veel schade op te lopen, zo hebben diverse (inter)nationale media bekendgemaakt. Er dreigt een boete van 18 miljard euro voor de grootste automaker ter wereld vanwege geknoei met uitstootcijfers. Justitie in de VS doet strafrechtelijk onderzoek.
Koolstofdioxide
Het VW-concern verloor op de beurs van Frankfurt ruim 20 procent van zijn waarde. De leiding haalt alle viercilinderdiesels uit de Amerikaanse showrooms, net als de tweedehandsjes. In de Verenigde Staten heeft VW een marktaandeel van minder dan 4 procent, dat bovendien daalt. Maar het is wel een teken aan de wand dat VW geknoei met de cijfers nodig heeft om het imago op te poetsen.
In Europa is één op de vier auto’s afkomstig van het VW-concern, dat ook Audi en Seat bezit. Een flink deel van de Volkswagen-auto’s rijdt op diesel. Dat geldt overigens voor ruim de helft van alle personenauto’s in Europa. Dat is te danken aan Europese overheden, die diesel stimuleerden, omdat de uitstoot van het klimaatgas koolstofdioxide lager zou zijn dan bij vergelijkbare benzineauto’s. Door het geknoei van VW is dat nog maar de vraag.
Duurzame auto’s
Op de CES Asia-beurs toonde Volkswagen-dochter Audi nog een elektrische conceptauto met een actieradius van circa 450 km en een 92 kWh-accu. Nu moet Volkswagen alvast 6,5 miljard opzijzetten voor de gevolgen van het schandaal met dieselauto’s waarin het bedrijf is verwikkeld. Het is de vraag of er dan nog veel geld overblijft voor het ontwikkelen van echt duurzame auto’s.
Volkswagen heeft erkend dat wereldwijd elf miljoen auto’s zijn uitgerust met software die de uitstootcijfers tijdens keuringen kunstmatig verlaagt. De software is bij meer auto’s geïnstalleerd, maar leidt volgens VW maar bij één bepaald type dieselmotor tot afwijkingen in de uitstootwaarden die bij tests worden gemeten. Alle nieuwe auto’s die in de Europese Unie op de markt zijn, voldoen aan de normen, stelt Volkswagen in de Volkskrant.
Nederlands onderzoek
Een citaat uit de Volkskrant: ‘Volkswagen moet nu niet alleen auto’s terugroepen en klanten compenseren voor gedane beloftes, maar het riskeert ook boetes door de fraude. Volgens sommige Duitse media zou VW-topman Winterkorn vertrekken vanwege het schandaal. Een woordvoerder van het concern ontkent dit echter met klem. Bondskanselier Merkel hoopt dat Volkswagen volledige transparantie biedt over de zaak. “Ik hoop dat de feiten snel op tafel komen”, zei Merkel.’
Stephan Well, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en raadslid in de deelstaat Nedersaksen, noemde het schandaal ‘alarmerend’ en de bijbehorende winstwaarschuwing van Volkswagen zeer onplezierig.
De Nederlandse goedkeuringsautoriteit en toezichthouder RDW gaat geen onderzoek doen naar het dieselschandaal, zei een woordvoerder tegen persbureau ANP. De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU.
Nieuwe Passat
Volkswagen heeft het ‘totaal verprutst’, zei de Amerikaanse topman Michael Horn van het bedrijf dinsdag bij de presentatie van het nieuwe model Passat in New York. Daar viel volgens persbureau Reuters op dat de nadruk niet werd gelegd op de ‘clean diesel’-technologie van het nieuwe model, maar op zaken als parkeerassistentie en sensoren die ongelukken moeten voorkomen.
Het Financieele Dadblad meldt dat de fraude met software manco’s aan het licht brengt over autokeuringen in Europa. ‘In Europa geldt de testprocedure New European Driving Cycle (NEDC), een methode die dateert van 1980, zo laat de Europese vereniging voor de autobranche Acea in Brussel weten. De testmethode beperkt zich tot een laboratoriumtest en zegt niets over milieuprestaties van de auto in de alledaagse praktijk.'
Concurrenten als BMW en Daimler haasten zich te zeggen dat er bij hen niets aan de hand is. “Wij manipuleren niet”, zo zei de BMW-woordvoerder in de Duitse media. Ook in Nederland reageren belanghebbenden terughoudend. Pon’s Automobielhandel bv in Leusden, dat onder meer Volkswagen, Seat, Audi en Porsche in Nederland importeert, volstaat met Winterkorns verklaring, zo laat een woordvoerder van Pon per e-mail weten aan het FD.
Fraude in eigen land
ACE, de op één na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Een woordvoerder sprak tegenover persbureau DPA van ‘systematische misleiding van de consument’.
Topman Winterkorn heeft verkeersminister Alexander Dobrindt verzekerd dat VW in Duitsland geen diesels heeft verkocht waarmee geknoeid is. Dat zei de bewindsman maandagavond laat na een ‘zeer constructief’ gesprek met de VW-baas.
Lees ook op Smartdriving.nl
5 auto's die eenvoudig te hacken zijn
‘Elektrische auto welkome schakel in toekomstig energienetwerk’
BMW maakt alle modellen elektrisch in 10 jaar
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl