• Klanten van bouwmarkt Hornbach krijgen voortaan automatisch een compensatie als zij iets hebben gekocht dat binnen 30 dagen in prijs wordt verlaagd.
  • Het prijsverschil wordt in de vorm van een tegoed teruggestort als de klanten een account hebben bij het bedrijf.
  • Ondanks de inflatie verwacht het Duitse familiebedrijf dit jaar een aantal producten in prijs te kunnen verlagen.
  • Lees ook: Prijzen van nieuwe woningen dreigen nog harder te stijgen door hoge grondstofkosten.

Bouwmarkt Hornbach gaat klanten voortaan automatisch compenseren als zij iets hebben gekocht dat binnen 30 dagen in prijs wordt verlaagd. Klanten terug in de vorm van winkeltegoed, dat tot drie jaar geldig is.

“Niets is zo vervelend als ontdekken dat de verf die jij gisteren gekocht hebt, vandaag in prijs gedaald is”, zegt topman van Hornbach Nederland Evert de Goede in een toelichting.

Om het prijsverschil teruggestort te krijgen hebben klanten wel een account nodig bij Hornbach. Prijsverlagingen van aankopen die aan die account zijn gekoppeld worden automatisch bijgehouden en een eventuele compensatie wordt automatisch als een tegoed aan het account toegekend. Die garantie geldt op het volledige assortiment van 120.000 artikelen.

Prijs van hout daalt al weer

Hoewel de inflatie hoog is, verwacht Hornbach dat de prijzen van zijn producten dit jaar juist zullen dalen na de stijgingen van de afgelopen jaren. Het bedrijf wijst er daarbij op dat de prijs van grondstoffen zoals hout al daalt. “De consument heeft er juist nu voordeel van”, zegt een woordvoerder over de introductie van de compensatie.

Een consument heeft in principe geen recht op het terugkrijgen van het prijsverschil, staat op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). "Als u ingaat op een aanbod sluit u een overeenkomst. Als u daarbij een prijs hebt afgesproken, zit u daaraan vast", zo valt te lezen. In de praktijk zijn winkels en ketens vaak coulant omdat consumenten bijvoorbeeld aankopen bij een webwinkel binnen twee weken mogen terugsturen. Veel bedrijven hanteren soepelere voorwaarden. Voor zover de Consumentenbond en de ACM weten is het automatisch bijschrijven van tegoeden bij prijsverlagingen zoals Hornbach dat vanaf volgende week gaat doen uniek.

Hornbach is een Duits familiebedrijf met meer dan 24.000 medewerkers. In Nederland heeft de onderneming zestien bouwmarkten.

LEES OOK: Hoge inflatie blijvertje of niet? Dit zijn de belangrijkste argumenten voor en tegen