Met ingang van 10 augustus moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens achterlaten. Ook wordt reserveren weer verplicht.
De registratie van horecagasten moet het makkelijker maken voor de GGD om bron- en contactonderzoek uit te voeren na een lokale corona-uitbraak.
Gasten zijn niet verplicht om hun contactgegevens af te staan. Dat mag niet volgens de privacyregels. Wel kan de horecaondernemer mensen weigeren die niet mee willen werken.
“Het moet strakker”, zei premier Mark Rutte vorige week toen hij de versoepelingen voor de horeca deels terugdraaide. Het coronavirus laait lokaal weer op, dus haalt het kabinet de teugels strakker aan.
Vanaf deze week zijn de regels weer iets strenger voor een bezoek aan een café of restaurant. Maar wat zijn die regels nu precies? Een overzicht.
1. Welke nieuwe regels heeft het kabinet ingevoerd voor de horeca?
Met ingang van deze week moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens (naam, telefoonnummer en e-mailadres) achterlaten. Ook wordt reserveren weer verplicht voor een bezoek aan restaurant of terras.
Daarnaast blijven de oude regels gelden: gasten krijgen bij binnenkomst een gezondheidscheck en een vaste zitplaats in cafés en restaurants.
2. Waarom doet het kabinet dit?
Het aantal bevestigde besmettingen met het coronavirus loopt weer op in Nederland. Het kabinet neemt daarom maatregelen.
De registratie van horecagasten moet het makkelijker maken voor de GGD om bron- en contactonderzoek uit te voeren na een lokale corona-uitbraak. Dat onderzoek is de belangrijkste manier om de verspreiding van Covid-19 in de gaten te houden en in te dammen.
3. Ben je verplicht om je contactgegevens achter te laten?
Nee, klanten zijn niet verplicht om hun contactgegevens af te staan. Dat mag niet volgens de privacyregels. Bedrijven zijn wél verplicht om de contactgegevens te vragen.
Horecaondernemers kunnen mensen niet weigeren als ze geen gegevens achter willen laten, aldus de brief van minister Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer.
4. Hoelang blijven de contactgegevens bewaard?
Twee weken. Daarna moeten horecabedrijven de contactgegevens vernietigen, zegt Koninklijke Horeca Nederland tegen Nu.nl. Twee weken is ook de incubatietijd van het coronavirus.
Over de termijn bestond onduidelijkheid. Minister De Jonge sprak in zijn brief slechts van het "tijdelijk opslaan" van de gegevens, zonder een termijn te noemen.
Overigens mogen de gegevens uitsluitend worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek.
5. Blijven cafés en restaurants gewoon open?
Voorlopig wel. Regionaal kunnen de openingstijden van horeca en nachtwinkels worden ingeperkt tot 12 uur 's nachts. Als het vanwege de toenemende corona-aantallen nodig blijkt, kan deze maatregel ook landelijk gelden, aldus premier Rutte.
Wel kunnen horecazaken twee weken worden gesloten als de GGD vaststelt dat er meerdere besmettingen met het coronavirus hebben plaatsgevonden.
6. Wat vindt de horeca van de strengere regels?
De sector vindt dat de aandacht te veel op de horeca ligt. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat volgens het RIVM familiebijeenkomsten, feestjes en borrels de belangrijkste oorzaak zijn van de toegenomen besmettingen.
"Het draagvlak voor de maatregelen neemt af. Dat is niet alleen op de horecaondernemers af te wentelen", aldus KHN. "Het effect is het grootste als we dit met alle sectoren doen. Daarom vindt KHN het wel bijzonder dat opnieuw de nadruk op de horeca wordt gelegd."
Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland sluiten zich daarbij aan. "De cijfers wijzen op het tegendeel. Horeca-ondernemers werken juist zeer goed mee om besmetting te vermijden", schrijven ze.
Volgens KHN-voorzitter Willemsen is het extra registreren voor mkb'ers lastig. "Qua kosten zijn het vooral extra manuren. Het kost tijd om te registreren, dat kost automatisch geld."
De branchevereniging roept bedrijven op zich aan de regels te houden, anders riskeren horeca-ondernemingen sluitingen. "De vraag is of registratie mensen afschrikt. Dan kan het je ook nog klandizie schelen."
7. Willen Nederlanders hun contactgegevens achterlaten om een hapje te eten?
In principe wel. Vier op de vijf mensen vindt dat geen probleem, blijkt uit onderzoek van Hart van Nederland onder ruim vijfduizend personen.
64 procent van de ondervraagden is voor een verplichte registratie – al mag dat dus niet van de privacywet – en 67 procent wil de maatregels ook buiten de horeca invoeren, bij bijvoorbeeld dierentuinen, pretparken en musea.