- De horeca gaat dit jaar een grote inhaalslag maken, zo verwacht ING.
- Volgens onderzoekers van de bank kunnen de verkoopvolumes met wel 35 procent toenemen, hoewel naar verwachting pas in 2023 sprake is van volledig herstel van de crisis.
- ING wijst er ook op dat de horeca nog kampt met uitdagingen, waaronder sterk oplopende kosten. De bank verwacht dat de prijzen in de horeca dit jaar met meer dan 3 procent toenemen.
- Lees ook: Daling aantal startende ondernemers zet door, maar in horeca en cultuur kleine opleving
De horeca gaat dit jaar een grote inhaalslag maken van de coronapandemie, toen cafés en restaurants tijdens de lockdowns gesloten bleven.
Volgens onderzoekers van ING kunnen de verkoopvolumes met wel 35 procent toenemen, hoewel naar verwachting pas in 2023 sprake is van volledig herstel van de crisis. Voorwaarde is wel dat er geen nieuwe lockdown voor de horeca komt door een opleving van het coronavirus.
De bank stelt dat de vooruitzichten voor de horeca rooskleuriger zijn dan de afgelopen twee jaren. “In tegenstelling tot vorig jaar, toen de lockdown tot mei duurde, werden eind februari in Nederland vrijwel alle beperkende maatregelen opgeheven en mocht alles weer open”, stelt sectoreconoom Katinka Jongkind van ING in een rapport.
"Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland, zoals Koningsdag, het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant", aldus Jongkind.
De horeca kampt nog wel met uitdagingen in de nasleep van de coronacrisis, waaronder personeelstekorten en sterk oplopende kosten. Volgens ING zetten de hogere kosten voor personeel, energie en inkoop de winstmarges nog meer onder druk omdat die kosten niet altijd aan de klant doorberekend kunnen worden. Zeker nu het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt ligt, aldus de bank.
ING verwacht dat de prijzen in de horeca dit jaar met meer dan 3 procent toenemen.
Overigens verloopt het herstel in de horeca per sector wel verschillend, zegt ING. Met name voor hotels verloopt het herstel van de crisis langzamer. Dat komt vooral doordat de terugkeer van zakelijke en intercontinentale reizigers nog achterblijft, aldus de bank. Horecabedrijven met afhaal en bezorging zaten eind vorig jaar alweer op het niveau van voor de crisis.