Wat heb je altijd al willen bereiken, maar nog nooit gedaan?
Misschien wil je al jaren een eigen bedrijf starten, of je financiën op orde krijgen.
Wat het ook is, waarschijnlijk lijkt het alsof er een paar onoverkomelijke obstakels tussen jou en je doel staan. Of dat nu je veeleisende familie is, je drukke werkschema of je diepgewortelde faalangst.
De waarheid is dat deze doelen volledig haalbaar zijn. In de meeste gevallen ben jij de enige die jezelf tegenhoudt.
Dat zegt Bernard Roth, hoogleraar en academisch directeur van het Hasso Plattner Institute of Design aan Stanford University. In zijn boek The Achievement Habit schetst hij hoe een strategie, die ‘design thinking’ (of ‘ontwerpdenken’) wordt genoemd, je kan helpen belangrijke veranderingen in je leven in gang te zetten.
Ontwerpdenken werd bedacht door Roth en een aantal andere ingenieurs van Stanford en wordt meestal gebruikt om een specifiek product of ervaring te verbeteren. Denk aan een gloeilamp of online daten. In The Achievement Habit legt Roth uit hoe je hetzelfde proces kunt gebruiken voor je persoonlijke leven, waardoor je als individu gelukkiger en succesvoller wordt.
Het boek is gebaseerd op een vak dat Roth al bijna een halve eeuw geeft, genaamd The Designer in Society.
Ontwerpdenken is een proces van vijf stappen:
1. Aanvoelen: wat is het probleem?
2. Definieer het probleem: welke vraag ga je beantwoorden?
3. Ideeën: bedenk mogelijke oplossingen.
4. Prototype: vergeet perfectie en begin een project of maak een plan.
5. Test en krijg feedback van anderen
Volgens Roth zijn de afzonderlijke stappen niet zo belangrijk als de principes achter het ontwerpdenken: het overgaan tot actie en het beperken van faalangst. Het doel van ontwerpdenken is dat je kunt afwijken van je denkpatroon en overtuigingen.
Hoe werkt design thinking in het echte leven?
Ontwerpdenken helpt het échte probleem naar boven te halen
Redacteur van The New York Times Tara Parker-Pope legt uit hoe de strategie haar hielp bij het afvallen. Iets waar ze al jaren mee worstelde.
Voor de eerste stap (aanvoelen) stelt Roth voor om uit te vogelen wat het echte probleem is door je af te vragen: "Wat zou het voor mij betekenen als ik dit probleem kan oplossen?"
Parker-Pope besefte dat ze zich beter zou voelen over zichzelf en meer energie en zelfvertrouwen zou hebben om met vrienden af te spreken. Het echte probleem was dus niet zozeer gewichtsverlies, maar haar omgang met vrienden en haar energieniveau.
Tijdens het afvallen kwam ze tot de ontdekking dat het eten van veel koolhydraten rond lunchtijd en het eten van suiker haar overdag vaak moe maakte, dus nam ze afscheid van beide. "Door mijn focus te verleggen van gewichtsverlies naar de échte problemen in mijn leven ben ik uiteindelijk ruim elf kilo kwijtgeraakt."
In het boek beschrijft Roth ook hoe het ontwerpdenken een moeder hielp te stoppen met piekeren over haar dochters toelating tot een universiteit.
De moeder zag als belangrijkste vraag: "Hoe zorg ik ervoor dat mijn dochter aan een goede universiteit kan studeren?" Roth hielp haar realiseren dat de échte vraag was (stap 2: definieer het probleem): "Hoe word ik minder angstig?" Want waarschijnlijk zou de moeder zich weer om iets anders zorgen maken zodra haar dochter zou worden aangenomen.
Door dit te realiseren, kon de moeder gaan werken aan haar piekergedrag.
Ontwerpdenken legt de focus op doen in plaats van denken
Design thinking kan ook handig zijn voor het werken aan je professionele doelen.
Roth geeft het voorbeeld van een student uit zijn Designer in Society-college: Paddy. Hij wilde altijd al zijn eigen bedrijf starten. Paddy was een journalist die bij de mariniers had gediend, maar toen Roth zijn leerlingen vroeg diep te graven en eerlijk tegen zichzelf te zijn, besefte Paddy dat geen van zijn prestaties hem gelukkig hadden gemaakt.
"Hij deed gewoon goed werk op de paden die anderen hadden gecreëerd", schrijft Roth.
Elke student in de klas moest een termijnproject voltooien: ze moesten iets doen wat ze al lange tijd graag wilden, maar nog nooit hadden gedaan. Paddy koos ervoor om zijn eigen radioshow te produceren.
"Tijdens mijn lessen leerde Paddy dat hij nieuwe ideeën niet moest uitstellen, maar om actie te ondernemen", schrijft Roth. Paddy produceerde meerdere items voor een bekend Amerikaans radioprogramma over zaken en economie. Later publiceerde hij ook een boek over economie.
Dankzij design thinking maakte Paddy van doen een prioriteit (stap 4: prototype), in plaats van na te denken over hoe hij iets zou kunnen doen.
Het meest waardevolle onderdeel van ontwerpdenken is het besef dat je een doel hebt bereikt en door kunt naar het volgende, zegt Roth. Deze vooruitgang wordt een gewoonte. Hij schrijft: "Ervaren dat je controle over je leven hebt, maakt het mogelijk bijna alles te bereiken wat je maar wilt."