- De hoofdpiloot van vliegtuigbouwer Boeing tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX wordt aangeklaagd, zo meldt The Wall Street Journal.
- Volgens bronnen van de krant wordt de piloot verdacht van het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) over veiligheidskwesties.
- De 737 MAX werd vanaf maart 2019 lange tijd wereldwijd aan de grond gehouden na twee dodelijke ongelukken in korte tijd met het type.
De hoofdpiloot van vliegtuigbouwer Boeing tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX wordt aangeklaagd. Dat schrijft zakenkrant The Wall Street Journal op basis van ingewijden.
Volgens de bronnen wordt de piloot verdacht van het verkeerd informeren van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) over veiligheidskwesties die te maken hebben met de twee dodelijke crashes van de 737 MAX.
De piloot zou bij Boeing tijdens de ontwikkeling van het toestel een belangrijke contactpersoon zijn geweest van de FAA. Hij moest aangeven hoe piloten moesten leren vliegen met de 737 MAX.
De man zou de FAA hebben misleid door aan te geven dat de verschillen in bepaalde systemen tussen de 737 MAX en voorgangers kleiner waren dan in werkelijkheid het geval was. Zo zou kostbare trainingstijd kunnen worden uitgespaard en dat zou het toestel aantrekkelijker maken voor klanten. De piloot werkt inmiddels al jaren niet meer bij Boeing.
De 737 MAX is een imagoramp voor Boeing
De 737 MAX werd vanaf maart 2019 lange tijd wereldwijd aan de grond gehouden na twee dodelijke ongelukken in korte tijd met het type. Bij de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven.
De oorzaak bleek een vlieghulpsysteem te zijn dat de neus van vliegtuigen op de verkeerde momenten naar beneden drukte. Boeing heeft aanpassingen gedaan om de problemen te verhelpen.
Begin dit jaar besloot de Europese Unie de 737 MAX weer te laten vliegen. De Amerikaanse toezichthouder FAA gaf in november vorig jaar toestemming voor de comeback.
In mei dit jaar stonden er weer tientallen toestellen van het type 737 MAX aan de grond. Dit keer zouden sommige componenten in de cockpit niet goed geaard zijn. De vliegtuigfabrikant heeft toen speciale servicebulletins uitgegeven met instructies die het probleem moeten verhelpen.