Premium content ophalen
- Sommige film- en gamefranchises weten hun fans er optimaal toe te verleiden om geld te spenderen aan nieuwe episoden én allerhande merchandising, maar er zijn wel flinke verschillen.
- Start Wars, Star Trek en Barbie scoren hoog op een nieuwe ranglijst van meest succesvolle franchises.
- Het blijkt veel tijd te kosten een succesvolle franchise op te bouwen: 80 procent van de titels in de top 25 is al minstens 20 jaar oud.
- Lees ook: ‘Barbie’ is een uiterst succesvol voorbeeld van hoe merken Hollywood inzetten om aandacht te krijgen, een alternatieve vorm van marketing
Bijna driekwart van de film- en gamefans (72 procent) wordt moe van de vele releases, maar een vergelijkbare hoeveelheid blijft dol op content van film- en gamefranchises.
Fanplatform Fandom heeft een top 25 opgesteld van film-, tv- en gamefranchises. Hierin staat Star Wars bovenaan staat, gevolgd door Marvel, One Piece, Elder Scrolls en Harry Potter.
De lijst is samengesteld op basis van een nieuwe meetmethode, de Franchise Factor Score, waarbij wordt gekeken naar vijf factoren, waaronder het ontwikkelen van een eigen universum, de beoordelingen van fans en critici en de culturele relevantie.
Premium content ophalen