Bijna driekwart van de film- en gamefans (72 procent) wordt moe van de vele releases, maar een vergelijkbare hoeveelheid blijft dol op content van film- en gamefranchises.

Fanplatform Fandom heeft een top 25 opgesteld van film-, tv- en gamefranchises. Hierin staat Star Wars bovenaan staat, gevolgd door Marvel, One Piece, Elder Scrolls en Harry Potter.

De lijst is samengesteld op basis van een nieuwe meetmethode, de Franchise Factor Score, waarbij wordt gekeken naar vijf factoren, waaronder het ontwikkelen van een eigen universum, de beoordelingen van fans en critici en de culturele relevantie.

In een ander rapport van Fandom dat gelijktijdig met de top-25 uitkwam is een analyse gemaakt van de commerciële waarde van film- en gamefranchises. Hierin is gekeken naar het enthousiasme van fans over spin-offs, prequels, sequels en merkgebonden producten en deals.

Het idee is om een overzicht te geven van wat de aandacht trekt en vasthoudt van fans en waarom, zegt CEO Perkins Miller van Fandom. "Fandom draait in de kern om het beter bedienen van fans. Er wordt momenteel zoveel content gemaakt dat de vraag is wat echt belangrijk is voor fans".

Grote filmstudio's in Hollywood richten zich sterk op het exploiteren van bekende personages en verhalen, maar worstelen soms met de manier waarop ze de commerciële potentie van een filmheld verder uitbaten.

CEO David Zaslav van Warner Bros. Discovery erkende onlangs dat zijn bedrijf niet genoeg heeft gedaan om te profiteren van succesnummers als Superman, Batman en van Lord of the Rings. En CEO Bob Iger van Disney gaf toe dat Marvel de kijkers vermoeid heeft door juist teveel content uit te brengen.

Het succes van de nieuwe Barbie-film heeft er intussen toe geleid dat speelgoedmerken en andere merken aan het kijken zijn of ze het succes van Barbie kunnen kopiëren door hun producten om te zetten in succesvolle films en tv-series.

Het onderzoek van Fandom bestaat uit een enquête onder 5.000 entertainment- en gamefans in de VS en een analyse van het platform Fandom met 350 miljoen maandelijkse gebruikers op 250.000 verschillende fanpagina's.

Er is niet gekeken naar kijk- en bezoekcijfers, omdat Fandom de zoekactiviteiten op de eigen site een betere maatstaf vindt voor het enthousiasme van fans.

Het kost tijd om een succesvolle franchise op te bouwen: 80 procent van de titels in de top 25 zijn al minstens 20 jaar oud. Er is content van hoge kwaliteit voor nodig, maar er zijn ook minder voor de hand liggende uitkomsten van het onderzoek.

Foto: Fandom

De aanwezigheid van Marvel, Harry Potter en Barbie op de lijst is geen verrassing, maar die van de fantasyserie "Shadow & Bone" en de actiegame "Zelda" van Nintendo zijn dat wellicht wel.

Uit de analyse van Fandom blijkt dat Nintendo enthousiasme wist te kweken door in te spelen op de grote interesse van fans in de historische tijdlijn van Zelda, vergelijkbaar met hoe Marvel Cinematic Universe dat heeft gedaan, zegt onderdirecteur Sales, Marketing & Insights Anthony Iaffaldano van Fandom.

Elders in de top 25 is te zien hoe populair het uitbrengen van games die gebaseerd zijn op films en tv-programma's is, zoals bij "The Last of Us" van HBO en "One Piece" van Netflix.

Het gaat erom dat een game gevoelsmatig goed aansluit bij een film of serie, zegt Iaffaldano. Hij wijst er daarbij op dat 40 procent van de fans van crossmedia-producten op zoek is naar een sterke band met de oorspronkelijke film of serie.

Nummer zes op de ranglijst is Barbie dat deze zomer enorm veel bezoekers wist te trekken, mede vanwege het marketingbudget van 145 miljoen dollar om vóór het uitkomen van de film al aandacht te genereren.

Foto: Fandom

Een franchise die wil groeien moet de balans zien te vinden tussen het bedienen van de oorspronkelijke fans en het aantrekken van nieuwe fans.

Uit het onderzoek van Fandom blijkt dat Paramount+ dat goed heeft gedaan met het uitbrengen van de Star Wars-spinoff "Picard", die inspeelt op nostalgische gevoelens, terwijl vrijwel gelijktijdig animatieseries als "Prodigy" en "Lower Decks" werden uitgebracht die zich richten op nieuwe fans.

"We zien dat de oorspronkelijke fans daar veel minder naar kijken", zegt Iaffaldano over de animatieseries. "Het is een hele interessante en bewuste poging om de schare fans nieuw aan te trekken. Paramount is een van de weinigen die dat goed doet."

Foto: Fandom

Alles bij elkaar is de ontwikkeling van een eigen universum, zoals Star Wars laat zien, de belangrijkste factor om fans aan je te binden. Dat werd door 32 procent van de ondervraagden genoemd.

Fandom heeft ook gekeken naar de populariteit van sequels, prequels en spin-offs en kwam tot de conclusie dat 57 procent van de ondervraagden geïnteresseerd is in sequels en prequels om meer te weten te komen over hun favoriete verhalen en personages. En 53 procent waardeert spin-offs als een manier om het oorspronkelijke verhaal uit te breiden.

Entertainmentbedrijven kunnen fans van een franchise ook voor zich winnen door in kaart te brengen hoe mensen uiting geven hun affiniteit met een film, serie of game en door goed te snappen hoe personages in de tijdgeest passen, zegt Miller. "Weten wat deze gemeenschappen doen en waar ze zich bevinden is voor veel studio's helemaal niet zo vanzelfsprekend."

LEES OOK: Iets voor jou? Een Airbnb met een ‘Star Wars’-thema in 9 kamers die je zomaar naar een ander universum brengen