Zappos, een miljardenbedrijf waar zo’n 2000 man personeel werkt, heeft twee jaar geleden een holacratie ingevoerd. Dat is een organisatievorm waarbij werknemers hun eigen manager zijn. Uit gesprekken met oud-werknemers blijkt echter dat het personeel er niet blij mee is.
Binnen een holacratie zijn er geen klassieke managementlagen zijn. Wel heeft iedere werknemer een rol. Over deze rollen zijn zij zelf manager. Daarnaast bepalen niet functieomschrijvingen maar werknemers zelf wie welke taak oppakt.
Praktisch betekent het bijvoorbeeld dat je bij een online retailer een Chef Bezorgsnelheid en een Chef Klantenservice kan hebben, maar geen van beide staat ‘boven’ de ander. HR-goeroe’s, zakelijke media en vooruitstrevende CEO’s houden holacratie goed in de gaten.
Zappos en holacratie
Het bekendste en grootste voorbeeld van een bedrijf dat een holacratie heeft ingevoerd, is Zappos. Dit Amerikaanse bedrijf zet ongeveer 2 miljard dollar per jaar om en verkoopt schoenen online.
Human resource-onderzoekers Pim de Morree en Joost Minnaar van Corporate Rebels, spraken met verschillende oud-werknemers van Zappos en kwamen erachter dat het personeel helemaal niet zo blij is met de nieuwe bestuursvorm, schrijft Retailwatching.nl.
Zelfde hiërarchie maar dan onduidelijk
"Het grootste probleem waarmee we worstelen is waarom we zouden moeten doorgaan met werken op deze manier, terwijl de meerderheid van de werknemers er niet eens blij mee is,” zei een werknemer tegen De Morree en Minnaar. “Er zou geen formele hiërarchie zijn met holacratie. Een misleidende claim. We ervaren dezelfde hiërarchie als voorheen, alleen is die niet meer zo duidelijk en officieel."
Steeds meer teams slagen erin het systeem te omzeilen en naar eigen inzicht aan te passen. “Vergaderingen worden niet meer zo strak gehouden als oorspronkelijk zou moeten."
Zelfs mensen die betrokken waren bij de implementatie van holacratie zien het niet meer zitten. “We wachten tot deze periode voorbij is en onze ceo met een nieuw initiatief komt”, vertelde een van hen. “Zelfs de mensen wiens taak het is holacratie te introduceren en implementeren, wachten op dat moment. We maken er constant grappen over.”
Wel tevreden over bedrijf Zappos
Ondanks het ongenoegen over de nieuwe organisatievorm, zijn werknemers volgens de Corporate Rebels wel erg tevreden over het bedrijf Zappos.
“We houden ervan om hier te werken”, vertelde een van hen. “We geven niet makkelijk op. We zien de implementatie van holacratie als een tussenstap naar verdere organisatorische innovatie en vrijheid. Maar ik zou persoonlijk nooit voor deze one-size-fits-all aanpak hebben gekozen.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl