Op de beurs werd het nieuws goed ontvangen. Analisten waren opgetogen dat de onderliggende operationele winstmarge (min 20 basispunten) minder sterk is gedaald dan verwacht. Ook waren ze positief gestemd over de prestaties in West-Europa.
De omzet van Unilever kwam uit op 22,8 miljard euro, ruim 4 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2010. De onderliggende omzetgroei, de groei van de omzet opgeschoond voor wisselkoerseffecten en overnames, kwam uit op 5,7 procent.
Danone
In het tweede kwartaal kwam de onderliggende omzetgroei uit op 7,1 procent. De groei was wel kleiner dan branchegenoot Danone, die vorige week een toename van 8,8 procent bekendmaakte. Het Zwitserse Nestlé komt volgende week met halfjaarcijfers.
De operationele winst kwam uit op 3,3 miljard euro, dat was 8 procent meer dan in de eerste 6 maanden van 2010. De nettowinst steeg met 9 procent to 2,4 miljard euro.
Bemoedigende vooruitgang
Topman Paul Polman sprak in het persbericht van bemoedigende vooruitgang. ,,Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen werden verhoogd.'' Net als menig ander fabrikant kampt Unilever met hogere kosten voor grondstoffen. Idealiter wil een bedrijf die doorberekenen aan zijn klanten, maar door de onzekerheid van de economie kan dat niet overal. Bovendien kunnen hogere prijzen de verkopen in de weg zitten.
Unilever wist met name in de opkomende markten hogere prjzen te combineren met volumegroei. In West-Europa, waar de consument nog steeds terughoudend is, stegen de prijzen ook. De verkopen waren nagenoeg vlak.
Hogere prijzen
Ook in de tweede helft van het jaar zal het concern prijzen verhogen. Dat zal onder of op het niveau zijn van het tweede kwartaal. Veel sterker dan de toen gerealiseerde stijging van 5,1 procent zullen de verhogingen niet zijn, aldus financieel topman Jean-Marc Huët. ,,We willen de fouten van 2008, toen we wellicht iets te agressief hebben geprijsd, niet herhalen.''
Het concern herhaalde de verwachting dat de kosten voor grondstoffen dit jaar 15 procent hoger zijn. Kostenbesparingen zullen worden versneld en het concern verwacht meer dan 1,3 miljard euro te kunnen bezuinigen.
Advertentie en promotie
Bezuinigd wordt er niet op advertentie en promotie. In de eerste helft gaf Unilever daar 3 miljard euro aan uit. Het verwacht eenzelfde bedrag in het tweede halfjaar te spenderen.
Aandeelhouders kunnen een kwartaaldividend tegemoet zien van 0,225 euro per aandeel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl