- Chocolademerk Tony’s Chocolonely heeft de omzet in het boekjaar 2022/2023 met bijna 30 miljoen euro zien stijgen tot ruim 150 miljoen euro.
- Hogere kosten zorgden wel voor een nettoverlies van bijna 2,7 miljoen euro.
- In de toeleveringsketen van Tony’s wordt naar eigen zeggen nog voor ruim 10 procent gebruik gemaakt van kinderarbeid.
- Lees ook: Duurzaam chocolademerk Tony’s Chocolonely definitief in handen van Belgische familie achter biergigant AB InBev
Tony’s Chocolonely heeft in het boekjaar 2022/2023 een flinke omzetgroei geboekt, maar leed onder de streep een nettoverlies van 2,7 miljoen euro. Dat had mede te maken met hogere kosten in de toeleveringsketen. Daarbij wordt naar schatting nog voor ruim 10 procent gebruik gemaakt van kinderarbeid.
De repen van Tony’s liggen inmiddels ook in Australië en Nieuw-Zeeland in de schappen. Maar door toegenomen kosten en investeringen ging wel een nettoverlies in de boeken. Het Nederlandse chocolademerk verwacht dit jaar of volgend jaar weer winstgevend te kunnen zijn.
Volgens financieel directeur Jan Huij staat de activistische missie van Tony’s voorop, maar is het wel de bedoeling dat het bedrijf winst maakt om te laten zien dat een onderneming als Tony’s rendabel kan zijn. De aandeelhouders geven Tony’s de ruimte om hiervoor meerdere jaren uit te trekken. “Maar het mag ook niet te lang meer duren.”
De omzet van het bedrijf dikte in het voorbije boekjaar, dat liep tot eind september, met 23 procent aan tot ruim 150 miljoen euro. Dat kwam vooral door een sterke groei van het aantal verkochte repen buiten Nederland. Een prijsverhoging van gemiddeld 10 procent op de thuismarkt hielp ook mee.
Tony's probeert al sinds zijn oprichting in 2005 te bewijzen dat het mogelijk is om chocolade te maken zonder dat daar ergens in de productieketen kinderarbeid, illegale arbeid of uitbuiting aan te pas komt. Naar schatting van het bedrijf kwam kinderarbeid afgelopen boekjaar voor bij 10,5 procent van de partner-coöperaties. In de hele cacao-industrie is dit naar schatting 46,7 procent.
Hoewel Tony's naar eigen zeggen een sociale en duurzame missie heeft vindt het grootste deel van de waardecreatie nog altijd plaats in de handels- en productieketen die buiten de landen ligt waar de cacao vandaan komt. De onderstaande infographic van Tony's geeft met de rode puntjes van de taart aan welk deel van de waardecreatie betrekking heeft op de cacaoboeren. Dat is slechts 12 procent van de totale waardeketen.
Verlies bij Tony's Chocolonely
Tony's kampte afgelopen boekjaar met hogere kosten, die het bedrijf niet volledig wilde doorberekenen aan de consument. Onder de streep was er een nettoverlies van 2,7 miljoen euro. Een jaar eerder waren er wel zwarte cijfers, al bedroeg de winst toen slechts enkele tienduizenden euro's. Weer een jaar eerder werd nog 4,7 miljoen euro verlies geleden.
De brutowinstmarge is over het boekjaar 2022/2023 uitgekomen op 41,8 procent, tegen 45,6 procent in het voorgaande boekjaar.
Het bedrijf heeft ook veel investeringen gedaan, bijvoorbeeld in de groei van Tony's Open Chain. Dat is een initiatief om collectief met andere bedrijven cacao in te kopen waarbij cacaoboeren beter betaald krijgen.
Verder werd geld gestoken in uitbreiding van het assortiment met Lil' Bits. Zo denkt Tony's zijn verkopen in landen te kunnen uitbreiden, waar de chocolademarkt het minder van repen, maar meer van kleine bites moet hebben. Tony's wordt in meer dan zestig landen verkocht.
Door tegenvallende cacao-oogsten zijn de cacaoprijzen de laatste tijd flink gestegen. Huij erkent dat dit ook Tony's raakt. Maar of dat betekent dat de prijzen van Tony's binnenkort weer omhooggaan, heeft Tony's nog niet besloten.