De koffiewereld wordt gedomineerd door twee soorten bonen: Arabica en Robusta.
Arabicasoorten zijn wat milder en kosten doorgaans meer dan de scherpere
Robusta-bonen.
Afgelopen jaar liepen de prijsverschillen tussen Arabica en Robusta fors op.
Sinds een half jaar zijn de prijzen van beiden soorten weer iets gedaald,
maar het prijsverschil is nog steeds historisch hoog.
Volgens de internationale koffie-organisatie ICO lagen de Europese prijzen
voor een pond milde, Colombiaanse Arabica in december gemiddeld op 2,49
dollar. Robusta kostte gemiddelde slechts 0,96 dollar per pond.
Arabica vs Robusta
Afgelopen week liep het relatieve prijsverschil weer op, zo meldde zakenkrant The
Wall Street Journal maandag. De beschadiging van recente oogsten van
Arabicabonen in Colombia en Centraal-Amerika, houdt de prijs van
Arabica-bonen de komende maanden waarschijnlijk hoog, totdat er een nieuwe,
grote oogst uit Brazilië komt.
"Omdat het prijsverschil tussen Arabica en Robusta zo groot is, is het
logisch om zoveel mogelijk Robusta te gebruiken", stelt een
koffiespecialist die met grote Amerikaanse koffiemerken werkt, tegenover de
zakenkrant. De directeur van de Israelische koffiebrander Portofino Coffee
voegt daaraan toe, dat dit een gebruikelijke praktijk is voor goedkopere
koffiemelanges.
Smaakprofiel
Sterke koffiemerken kunen melanges echter niet zomaar aanpassen, omdat
consumenten wel degelijk gevoelig zijn voor het smaakprofiel van een
bepaalde koffie. "De kunst van het melangeren is een eenduidig
smaakprofiel te houden. Daarbij heb je te maken met natuurlijke grondstoffen",
geeft de woordvoerder van Douwe Egberts in Nederland aan tegenover Z24. "Met
melangeren kun je slechts in zeer beperkte mate flexibel zijn. De consument
moet een merk altijd blijven herkennen."
Volgens directeur Arthur Stuivenberg van De Koffie Consultant, een bureau dat
(horeca)bedrijven en instellingen over hun koffie en apparatuur adviseert,
is het zelfs zo dat het reputatierisico sterke koffiemerken ervan weerhoudt,
om Arabicabonen te vervangen door goedkopere Robustabonen. "Daar is
heel weinig ruimte voor. In de praktijk zie ik dat in Nederland niet
gebeuren. Het risico dat je je goede naam kwijt raakt, is veel te groot."
Als er in koffiemelanges door meester-branders gevarieerd wordt, zal dat
vooral binnen Arabica- en Robusta-soorten gebeuren, stelt Stuivenberg: "Binnen
deze twee hoofdsoorten is er nog veel variatie. Als je bijvoorbeeld 100
procent Arabica hebt, kan dat op zich weer een samenstelling van
verschillende Arabica-bonen zijn. De slechtere Arabica-varianten kunnen
bovendien goedkoper zijn dan de betere Robusta's. Zo kun je dus ook
enigszins variëren."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl