Een toekomstige automobilist heeft gemiddeld 40 lessen nodig voor hij zijn
roze papiertje heeft. Bij een tarief van 40 tot 45 euro per uur ben je dus
1.600 tot 1.800 euro kwijt aan je rij-opleiding. Daar komen de kosten voor
het rij-examen (ruim 200 euro), je theorie-opleiding en je rijbewijs nog
bij. In totaal ben je ruim 2.000 euro verder voor je met een auto de weg op
mag.
Daarmee heb je nog geluk. De lesprijzen in de autobranche staan namelijk al
geruime tijd onder druk, ondanks de oplopende kosten voor benzine,
verzekeringen en onderhoud. De adviesprijs voor een rijles bedraagt minimaal
50 euro, maar vrijwel geen enkele rijschool durft dit te vragen, want het is
een vechtmarkt.
Toch blijft een rij-opleiding een forse investering. Het is dan ook
verstandig om je goed in de markt te verdiepen voor je je bij een rijschool
inschrijft.
Tarieven
Veel cursisten letten vooral op de prijs. Handige websites om tarieven te
vergelijken zijn autorijschooltarieven.nl en degoedkoopsterijschool.nl Een
lage prijs betekent echter niet per definitie dat je goedkoper uit bent.
Tref je een minder goede rijschool die meer lessen moet uittrekken om jouw
niveau op peil te krijgen, dan ben je uiteindelijk toch duurder uit.
Kwaliteit is dus minstens zo belangrijk.
Slagingspercentages
Alleen: hoe meet je kwaliteit? Het slagingspercentage is een aardige
indicatie. Op de website rijschoolgegevens.nl van het CBR en
degoedkoopsterijschool.nll
vind je de resultaten van een groot aantal rijscholen. Het gemiddelde
slagingspercentage bedroeg over 2011 bijna 48 procent, maar de cijfers lopen
behoorlijk uiteen. Er zijn rijscholen met een slagingspercentage boven de 70
procent, maar ook opleidingen die niet boven de 30 procent uitkomen.
Bedenk wel dat de cijfers niet altijd even actueel zijn. Ook moet je je
realiseren dat de resultaten te manipuleren zijn. Er zijn rijscholen die
leerlingen relatief veel rijlessen laten volgen voor ze mogen afrijden, om
hun slagingspercentage op te krikken. Ook is het voor een rijschool mogelijk
om met wachtlijsten leerlingen die minder kans van slagen (vanwege
bijvoorbeeld hun leeftijd of faalangst) te weren. Een slagingspercentage
geeft dus niet altijd een reëel beeld.
Lesprogramma
Let dus ook op andere zaken. Is er vervanging voorhanden als je instructeur
ziek wordt of een lesauto kapot is? Bij een grotere rijschool is de kans
hierop groter. Hoe gestructureerd werkt de rijschool? Veel rij-instructeurs
gebruiken een instructiekaart, waarin je voortgang wordt bijgehouden en
waarop staat waar extra aandacht voor nodig is. Wordt een goed lesprogramma
gebruikt? Krijg je een vaste rijinstructeur of kan er ook af en toe
gewisseld worden? Heb je een klik met de instructeur?
Sluit het aanbod van de rijschool aan bij jouw wensen? Je kunt ervoor kiezen
tweemaal per week te lessen, zodat je wat sneller je rijbewijs krijgt. Maar
is daar bij de rijschool wel ruimte voor?
Brancheorganisatie
Het is een pré als je rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie,
zoals Bovag, VRB, SEAN of FAM. Dit geldt als een soort keurmerk, want een
rijschool moet voldoen aan een aantal toelatingseisen. Hij moet zich
bijvoorbeeld geregeld laten bijscholen en werken met algemene voorwaarden en
een lesovereenkomst. Ook worden er eisen gesteld aan de auto en is vaak
sprake van een garantiefonds, waardoor je bij een eventueel faillissement
toch alle vooruitbetaalde lessen kunt volgen.
Er zijn ook rijscholen die werken met een sterrensysteem, die de kwaliteit
weergeeft. Scholen met meer sterren bieden bijvoorbeeld meer service en
hebben een breder aanbod (bijvoorbeeld meer rijbewijscategorieën en lessen
voor mensen met faalangst).
In je zoektocht naar een goede rijschool is het uiteraard ook slim om in je
omgeving te vragen naar de ervaring van anderen. Heb je een rijschool
gevonden, vraag dan een proefles aan, zodat je kunt zien of het bevalt en
kunt vragen om een indicatie van het aantal rijlessen dat je nodig hebt.
Rijlespakket
Bij veel rijscholen kun je naast losse lessen ook kiezen voor een lespakket,
waarin een aantal rijlessen en het rij-examen (en eventueel ook
theorie-examen) zijn inbegrepen. Vaak krijg je dan korting ten opzichte van
losse lessen. Dat lijkt aantrekkelijk, maar er kleeft wel een risico aan.
Als je ontevreden bent over je rijschool en wilt switchen, word je
opgezadeld met een verliespost. Bij losse lessen ben je flexibeler. En als
de rijschool failliet gaat, kun je naar je geld fluiten, tenzij je rijschool
is aangesloten bij een garantiefonds.
Spoedcursus
Een ander dilemma is: neem ik reguliere lessen of kies ik voor een
spoedcursus. Wat voordeliger uitpakt, is lastig te voorspellen. Uit
onderzoek van de ANWB onder 400 kandidaten bleek dat een versnelde
rijopleiding niet noemenswaardig goedkoper is. Het aantal benodigde lessen
ontliep elkaar nauwelijks. Het slagingspercentage lag bij de verkorte
rijopleiding zelfs iets lager.
Het enige echte verschil is de tijdsduur. Als je je rijbewijs snel nodig hebt
kan een versnelde rijcursus aantrekkelijk zijn. Maar of dat ook echt zo is,
hangt ook van jou af. Een spoedcursus is heel intensief: je bent wel drie
tot vier uur per dag aan het lessen. Je moet in staat zijn om je
concentratie lang vast te houden en veel nieuwe informatie in korte tijd op
te nemen. Niet iedereen is daar geschikt voor. Sommige rijscholen
organiseren een proefrijles om te beoordelen welk type cursus het best bij
jou past.
Besparen
Wil je besparen op je rijopleiding, kies dan allereerst een goede rijschool,
zodat je minder lessen nodig hebt. Overweeg twee rijlessen per week te
nemen. Dat is vaak effectiever. Let voor je begint te lessen alvast goed op
als je met iemand meerijdt en verdiep je in de verkeersregels. Zo werk je
alvast een beetje aan verkeersinzicht.
Je kunt ook op de lesprijs bezuinigen door te kiezen voor een kleinere auto.
Een rijles in een Toyota Aygo is voordeliger dan in een Audi A4. Verder zijn
lessen overdag op doordeweekse dagen voordeliger dan ’s avonds of in het
weekend.
Lees ook op Z24.n:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl