Een toekomstige automobilist heeft gemiddeld 40 lessen nodig voor hij zijn roze papiertje heeft. Bij een tarief van 40 tot 45 euro per uur ben je dus 1.600 tot 1.800 euro kwijt aan je rij-opleiding.
Daar komen de kosten voor het rij-examen (ruim 200 euro), je theorie-opleiding en je rijbewijs nog bij. In totaal ben je ruim 2.000 euro verder voor je met een auto de weg op mag.
Daarmee heb je nog geluk. De lesprijzen in de autobranche staan namelijk al geruime tijd onder druk, ondanks de oplopende kosten voor benzine, verzekeringen en onderhoud. De adviesprijs voor een rijles bedraagt minimaal
50 euro, maar vrijwel geen enkele rijschool durft dit te vragen, want het is een vechtmarkt.
Toch blijft een rij-opleiding een forse investering. Het is dan ook verstandig om je goed in de markt te verdiepen voor je je bij een rijschool inschrijft.
Tarieven
Veel cursisten letten vooral op de prijs. Handige websites om tarieven te vergelijken zijn autorijschooltarieven.nl
en degoedkoopsterijschool.nl. Een lage prijs betekent echter niet per definitie dat je goedkoper uit bent.
Tref je een minder goede rijschool die meer lessen moet uittrekken om jouw niveau op peil te krijgen, dan ben je uiteindelijk toch duurder uit. Kwaliteit is dus minstens zo belangrijk.
Slagingspercentages
Alleen: hoe meet je kwaliteit? Het slagingspercentage is een aardige indicatie. Op de website rijschoolgegevens.nl
van het CBR en degoedkoopsterijschool.nl vind je de resultaten van een groot aantal rijscholen. Het gemiddelde
slagingspercentage bedroeg over 2011 bijna 48 procent, maar de cijfers lopen behoorlijk uiteen. Er zijn rijscholen met een slagingspercentage boven de 70 procent, maar ook opleidingen die niet boven de 30 procent uitkomen.
Bedenk wel dat de cijfers niet altijd even actueel zijn. Ook moet je je realiseren dat de resultaten te manipuleren zijn. Er zijn rijscholen die leerlingen relatief veel rijlessen laten volgen voor ze mogen afrijden, om hun slagingspercentage op te krikken. Ook is het voor een rijschool mogelijk om met wachtlijsten leerlingen die minder kans van slagen (vanwege bijvoorbeeld hun leeftijd of faalangst) te weren. Een slagingspercentage
geeft dus niet altijd een reëel beeld.
Lesprogramma
Let dus ook op andere zaken. Is er vervanging voorhanden als je instructeur ziek wordt of een lesauto kapot is? Bij een grotere rijschool is de kans hierop groter. Hoe gestructureerd werkt de rijschool? Veel rij-instructeurs
gebruiken een instructiekaart, waarin je voortgang wordt bijgehouden en waarop staat waar extra aandacht voor nodig is. Wordt een goed lesprogramma gebruikt? Krijg je een vaste rijinstructeur of kan er ook af en toe
gewisseld worden? Heb je een klik met de instructeur? Sluit het aanbod van de rijschool aan bij jouw wensen? Je kunt ervoor kiezen tweemaal per week te lessen, zodat je wat sneller je rijbewijs krijgt. Maar is daar bij de rijschool wel ruimte voor?
Brancheorganisatie
Het is een pré als je rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie, zoals Bovag, VRB, SEAN of FAM. Dit geldt als een soort keurmerk, want een rijschool moet voldoen aan een aantal toelatingseisen. Hij moet zich
bijvoorbeeld geregeld laten bijscholen en werken met algemene voorwaarden en een lesovereenkomst. Ook worden er eisen gesteld aan de auto en is vaak sprake van een garantiefonds, waardoor je bij een eventueel faillissement toch alle vooruitbetaalde lessen kunt volgen.
Er zijn ook rijscholen die werken met een sterrensysteem, die de kwaliteit weergeeft. Scholen met meer sterren bieden bijvoorbeeld meer service en hebben een breder aanbod (bijvoorbeeld meer rijbewijscategorieën en lessen
voor mensen met faalangst).
In je zoektocht naar een goede rijschool is het uiteraard ook slim om in je omgeving te vragen naar de ervaring van anderen. Heb je een rijschool gevonden, vraag dan een proefles aan, zodat je kunt zien of het bevalt en
kunt vragen om een indicatie van het aantal rijlessen dat je nodig hebt.
Rijlespakket
Bij veel rijscholen kun je naast losse lessen ook kiezen voor een lespakket, waarin een aantal rijlessen en het rij-examen (en eventueel ook theorie-examen) zijn inbegrepen. Vaak krijg je dan korting ten opzichte van
losse lessen. Dat lijkt aantrekkelijk, maar er kleeft wel een risico aan. Als je ontevreden bent over je rijschool en wilt switchen, word je opgezadeld met een verliespost. Bij losse lessen ben je flexibeler. En als de rijschool failliet gaat, kun je naar je geld fluiten, tenzij je rijschool is aangesloten bij een garantiefonds.
Spoedcursus
Een ander dilemma is: neem ik reguliere lessen of kies ik voor een spoedcursus. Wat voordeliger uitpakt, is lastig te voorspellen. Uit onderzoek van de ANWB onder 400 kandidaten bleek dat een versnelde rijopleiding niet
noemenswaardig goedkoper is. Het aantal benodigde lessen ontliep elkaar nauwelijks. Het slagingspercentage lag bij de verkorte rijopleiding zelfs iets lager.
Het enige echte verschil is de tijdsduur. Als je je rijbewijs snel nodig hebt kan een versnelde rijcursus aantrekkelijk zijn. Maar of dat ook echt zo is, hangt ook van jou af. Een spoedcursus is heel intensief: je bent wel drie tot vier uur per dag aan het lessen. Je moet in staat zijn om je concentratie lang vast te houden en veel nieuwe informatie in korte tijd op te nemen. Niet iedereen is daar geschikt voor. Sommige rijscholen
organiseren een proefrijles om te beoordelen welk type cursus het best bij jou past.
Besparen
Wil je besparen op je rijopleiding, kies dan allereerst een goede rijschool, zodat je minder lessen nodig hebt. Overweeg twee rijlessen per week te nemen. Dat is vaak effectiever. Let voor je begint te lessen alvast goed op
als je met iemand meerijdt en verdiep je in de verkeersregels. Zo werk je alvast een beetje aan verkeersinzicht.
Je kunt ook op de lesprijs bezuinigen door te kiezen voor een kleinere auto. Een rijles in een Toyota Aygo is voordeliger dan in een Audi A4. Verder zijn lessen overdag op doordeweekse dagen voordeliger dan 's avonds of in het weekend
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl