Wij kennen pas sinds 2004 echt Chinees toerisme. De EU en China tekenden dat
jaar het ADS-verdrag waarmee Nederland de Approved Destination Status kreeg.
Hierdoor konden Chinezen op eigen initiatief in groepen Nederland bezoeken.
Daarvoor was dat officieel alleen mogelijk op uitnodiging van een zakelijke
connectie.
Het aantal Chinese toeristen in Nederland neemt al jaren toe met ongeveer 14
procent. Bezochten in 2004 82.000 Chinezen ons land, vorig jaar liep het
aantal op tot 123.000. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Bureau voor
Toerisme en Congressen (NBTC).
Chinezen blijven doorgaans kort in Nederland, gemiddeld anderhalve
nacht. Maar als ze hier zijn, geven ze wel het nodige uit. Het bedrijf
Global Refund, dat toeristen btw terugbetaalt, berekende op basis van
teruggegeven belastingen, dat de Chinese toeristen hier 17,5 miljoen euro
uitgaven in 2007.
Het gemiddelde ligt op 520 euro per bezoeker. Die geeft het geld vooral uit
aan luxe artikelen. Traditioneel doen horloges, diamanten en juwelen het
goed bij Chinezen. Maar mode en souvenirs zijn de laatste twee jaar sterk in
opkomst.
Voor Gassan Diamonds vormen de Chinezen een belangrijke bron van inkomsten. De
diamantair steekt dan ook veel energie in het aantrekken van toeristen uit
dat land. Zo loopt wereldwijd een campagne die "Amsterdam, city of
diamonds" moet promoten. Bovendien bezoekt een speciale agent in China
reisbureaus om ze ertoe te bewegen een tour door Gassan in het programma op
te nemen.
Dat is namelijk een van de kenmerken van de Chinese toerist, hij opereert in
groepen. Zelden komt bij Gassan een individuele bezoeker binnenzetten.
Volgens Benno Leeser, president directeur bij Gassan, zie je dat ook
terug in hun koopgedrag: "In vergelijking met andere landen geven de
Chinezen per klant minder uit, maar in aantallen kopen ze meer. Heb je bij
sommige groepen dat een op de tien klanten een aankoop doet. Bij Chinezen
zijn dat er rond de vijf op de tien. Eenmaal thuis willen ze iets hebben om
te laten zien dat ze in het buitenland geweest zijn."
Dat ziet ook Heitor Drapier, bedrijfsleider bij de Armani-winkel in de
Amsterdamse PC Hooftstraat. Chinezen kopen in het Westen graag dure
merkkleding omdat er in het thuisland vaak alleen maar nep te koop is. In de
Armani-winkel is volgens Drapier 75 procent van de klanten toerist, daarvan
komt ongeveer twintig procentpunt uit China.
"Ze kopen vooral jasjes en topjes. Maar ook accessoires als tassen en
riemen zijn populair. Wat opvalt aan Chinezen is dat ze vooral komen in de
uitverkoop. Maar dan gaan ze ook met goed gevulde tassen naar huis."
Speciale aanpassingen aan het assortiment doet Armani niet. Er wordt
bijvoorbeeld niet ingekocht in kleinere maatjes: "Chinezen passen niet
in Westerse schoenen, omdat hun voeten over het algemeen breder zijn. Voor
Azië bestaat een speciale schoenvorm, maar die verkopen wij niet."
De Bijenkorf, ook een populaire winkelbestemming onder Chinezen, houdt
in het assortiment wel rekening met hen. "Chinezen kopen bij ons veel
mode, serviezen en cosmetica. We breiden dus ons assortiment daarin uit",
meldt een woordvoerder van het warenhuis.
Tevens is de plattegrond van de Bijenkorf binnenkort niet alleen verkrijgbaar
in het Nederlands en Engels, maar ook in het Chinees en Russisch. Daarnaast
neemt het warenhuis speciaal medewerkers aan die Chinees spreken, om de
toeristen in hun eigen taal te woord te kunnen staan.
Die taal is volgens Leeser van Gassan Diamonds het belangrijkste: "De
Chinezen die hier op reis komen, spreken geen Engels. Wil je ze daarom iets
verkopen, dan moet je ze aan weten te spreken in hun eigen taal."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl