Iedereen kent er wel een paar: winkeltjes die succesvol opboksen tegen immense megastores. Maar wat is nu eigenlijk de sleutel van het succes van die kleine winkeliers? Hoe zorg je ervoor dat consumenten die op zoek zijn naar een nieuw setje luidsprekers of een goed boek reuzen als Saturn en Bol.com links laten liggen?
Bied het huiskamergevoel
Een klant die zich thuis voelt, komt graag terug. Veel kleine, succesvolle winkeliers creëren daarom het huiskamergevoel voor hun klanten.
Magazijn De Klomp, een Groningse speciaalzaak in huishoudartikelen, bokst al decennia succesvol op tegen de Marskramers en Blokkers van deze wereld. Niet alleen met kwaliteitsproducten als afwasborstels van paardenhaar, maar ook met een luisterend oor. En terwijl de klant op een krukje zijn hart lucht, zaagt de eigenaar een stukje van het wasrek af dat anders net niet op het balkon past. Service van de zaak.
Ook boekhandel De Vries in Haarlem biedt klanten het thuisgevoel. Iedereen is welkom aan de leestafel in de zaak. Niet alleen om een geschikt boek uit te zoeken, maar ook om te een kop koffie te drinken en te werken.
Maak een belevenis van de winkel
Grote ketens kunnen het zich veroorloven om producten vanuit oerdegelijke schappen aan te bieden. Kleine winkeliers zullen creatievere oplossingen moeten bedenken om hun koopwaar te presenteren.
Wie op zoek is naar een nieuwe audioapparatuur kan bij Stassen Hifi in Venlo terecht in 22 kamers. Even uitzoeken welke ruimte het meest lijkt op de eigen huiskamer en luisteren maar. Zo wordt het geluid niet verstoord door achtergrondgeluid en beleven klanten bij benadering hoe het geluid thuis zal klinken.
Ook een bezoek aan Haarlemse miniwarenhuis Meneer Paprika is een belevenis op zich, zowel voor ouders als kinderen. Hoewel de winkel nog niet zo lang in de huidige vorm bestaat, lijken de eigenaressen de spijker op de kop te slaan. Speelgoed staat kriskras door elkaar uitgestald. Terwijl kinderen zich uitleven met de trein- of voetbaltafel, praten ouders onder het genot van een kop koffie bij.
Zorg voor een eigen identiteit
Kopieer niet, maar geef je winkel een eigen identiteit. Niet alleen door er een belevenis van te maken, maar ook door scherpe keuzes te maken in het assortiment. Boekhandel De Vries denkt er over na om een van de historische panden volledig te reserveren voor kookboeken, een genre dat vandaag de dag niet aan te slepen is.
Werk lokaal samen
Veel kleine, succesvolle winkeliers slaan de handen ineen. En vaak hoeven de beurzen daarvoor niet eens te worden geopend. Zo organiseert boekhandel De Vries komende zomer in samenwerking met ijssalon Crostino een ludieke actie. En in het kader van het honderdjarig bestaan van het Frans Hals Museum heeft de winkel een hoek ingericht met onder meer de museumcatalogus.
Meneer Paprika is een ander goed voorbeeld van lokale samenwerking. Tussen de koffiecorner en de speelgoedafdeling is 3DVSP, een 3D printshop, gevestigd. In een andere hoek huist Django’s Bikeshop. De eigenaren van de instores betalen huur aan Meneer Paprika. Enerzijds komen bezoekers van de speelgoedafdeling zo laagdrempelig in aanraking met het aanbod van de andere ondernemers. Anderzijds maken mensen die voor een 3D-print of fiets komen kennis met het koffie- en speelgoedassortiment van Meneer Paprika.
Organiseer activiteiten, offline en online
Betrek bestaande klanten bij de winkel. In Boekhandel De Vries kunnen klanten regelmatig ontbijten of dineren, onlangs nog met de vertaler van het nieuwste boek van Dan Brown, Inferno. Via social media worden klanten van deze activiteiten op de hoogte gehouden. Meneer Paprika organiseert bijvoorbeeld kookworkshops en theaterlessen voor kinderen en naailessen voor volwassenen. Alles om ook nieuwe klanten te trekken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl