De Disney-prinsessen zijn in de laatste vijftien jaar verworden tot een waanzinnige melkkoe. Alle merchandise levert Disney per jaar 5,5 miljard dollar op. En nu troeft Hasbro concurrent Mattel af om de poppen te produceren.
Het is bijna een sprookje, de relatie tussen speelgoedfabrikant Mattel en Disney. Sinds 1955 werken ze al samen en de laatste negentien jaar produceert Barbie-maker Mattel exclusief de poppen van de Disney-prinsessen. Denk aan heldinnen zoals Assepoester en Doornroosje.
Volgens kenners komt de waarde van deze speeltjes neer op 500 miljoen dollar, omgerekend zo’n 463 miljoen euro. Op een totale verkoop van 5,5 miljard dollar van álle prinses-merchandising, die reikt van lunchboxjes tot verf.
Pech voor Mattel
Maar Mattel zit het niet mee. Het verloor de koppositie van grootste speelgoedmaker vorig jaar al aan de Deense speelgoedfabrikant LEGO. De verkopen van Barbies lopen niet zo hard meer als vroeger. En om de pijn nog groter te maken vertrekken de Disney-prinsessen zelfs helemaal. Concurrent Hasbro heeft hen weten te verleiden.
Per 1 januari zal de eigenaar van Transformers en My Little Pony de Disney-prinsessen aan haar stal toevoegen. Die 500 miljoen dollar zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar gaan groeien, met meerdere films rond Disney’s prinsessen in aantocht.
Prinsessenhype
De prinsessenhype kwam op gang in 2000, toen een kersverse Disney-werknemer naar een show van Disney on Ice ging in de stad Phoenix. Prinsessen zouden uiteraard hun opwachting maken op het ijs, maar Andy Mooney zag ook overal in het publiek kleine prinsesjes in vol ornaat, vertelt hij tegen Bloomberg. Natuurlijk een glitterjurk, schoentjes en een tiara om het af te maken.
Mooney vroeg de moeders waar ze de spullen kochten en die gaven toe dat ze het zelf maar gemaakt hadden, omdat het niet te krijgen was in de winkel. De vervolgvraag van Mooney was simpel. "Als wij dit zouden maken, zouden jullie het dan kopen?" Oh ja, meldden de moeders, "en veel ook".
1 miljard verkopen in drie jaar tijd
Tot op dat moment had Disney alleen speeltjes gelanceerd als er ook een film te zien was. Maar Mooney zette alle acht prinsessen tegelijkertijd in het schap. Binnen drie jaar bereikten de verkopen 1 miljard dollar. Het aantal prinsessen is nu gestegen tot elf, of dertien zelfs als je de meiden uit Frozen ook meerekent. Disney zelf beschouwt dat als een aparte tak, die op zichzelf al garant staat voor ruim 500 miljoen aan verkopen.
Hasbro heeft de weg naar boven gevonden, waar Mattel worstelt. De eigenaar van Transformers vormde een team met Michael Bay. De actieregisseur, die het bloed van recensenten doet koken maar keer op keer kaskrakers aflevert, zorgde voor een lucratieve serie Transformerfilms waarin elke volgende film de vorige overtreft qua inkomsten.
Barbie zat prinsessen in de weg
Disney is op haar beurt bezig de prinsessen nieuw leven in te blazen. Er komen nieuwe films en Hasbro was al partner rond merchandise voor Star Wars en Marvel-superhelden. Omdat Barbie en de prinsessen, die nogal op elkaar lijken, in de weg zaten, werkte het niet om beide merken door Mattel te laten maken.
Eerst leek het nog alsof Barbie een bijbaantje had gekregen als Belle of Doornroosje, maar later kwam Mattel zelf met een Barbie-prinsessenlijn. Disney was not amused en legde contact met Hasbro, dat daarop een kleiner project goed afrondde. De overheveling van de prinsessen naar Hasbro was toen een kwestie van tijd.
De plannen van beide bedrijven met de prinsessen zijn groot. "We gaan het prinsessenmerk groter en alomtegenwoordiger maken dan het tot nu toe is geweest", aldus Hasbro-topman Brian Goldner.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl