Een kaartje voor Lily Allen die eind oktober in de Heineken Music Hall
optreedt, begint bij 32 euro. Voor rapper Snoop Dogg in de Rotterdamse club
Watt is een bezoeker 39 euro kwijt. Nee dan Lowlands. Daar krijgt de
bezoeker 120 live muziekacts, inclusief bovenstaande artiesten, 90 dj’s, 8
tenten, dichters, cabaret en toneel voor 150 euro.

Superdeal
Een superdeal dus, maar hoe kan dat allemaal zo goedkoop? Volgens
festivaldirecteur Eric van Eerdenburg heeft een festival als Lowlands een
efficiënt kostenplaatje: "De productiekosten van één concert zijn
heel hoog, vooral in de open lucht. Voor een festival heb je die kosten maar
een keer. Je hoeft alles maar een keer op te bouwen en je bezoekers blijven
dagenlang binnen."

Lowlands wordt georganiseerd door Mojo Concerts, dochter van het in de VS
beursgenoteerde LiveNation, dat over 2008 een omzet van 100 miljoen euro
behaalde. Financieel voordeel heeft Van Eerdenburg niet van het beroemde
moederbedrijf: "Het is niet dat we werken met goedkope inkoopdeals door
een artiest meerdere keren in te boeken."

Geen stadiumuitverkopende acts
Voor de bands betaalt Lowlands tussen de duizend en 300.000 euro. "Lowlands
laat bewust de stadiumuitverkopende acts links liggen. We hebben acts die
maximaal twee keer Ahoy kunnen uitverkopen een keer Ahoy is 10.500
toeschouwers red.). We hebben meerdere podia, bij het grote podium kunnen er
30.000 toeschouwers kijken. De structuur van Lowlands is niet berekend op
acts die iedereen wil zien."

Dit jaar zijn er 55.000
kaarten verkocht
voor het driedaagse festival, goed voor ruwweg € 8,25
miljoen. Maar de kaartverkoop is niet de enige bron van inkomsten. Ook uit
horeca, sponsoring en – dit jaar voor het eerst – subsidie komt geld binnen.
Met de horeca-uitbaters heeft Lowlands een percentage-deal. Een deel van de
omzet die exploitanten maken, moet betaald worden aan het festival.

Sponsoring en subsidie
Sponsoring en subsidie zijn minder belangrijke geldstromen, van minister
Plasterk kreeg het festival 200.000
euro
: "De subsidie is alleen voor de high culture acts op het
festival. Sponsoring is voor ons een leuke bijkomstigheid. Het zou vervelend
zijn als het er niet is, maar zonder sponsors zou het festival gewoon
doorgaan."

Het festival merkt niets van de kredietcrisis: "We zijn nog nooit zo snel
uitverkocht als dit jaar."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl