Sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en Myspace komen voort uit verveling. Als iemand niets nuttigs meer te doen heeft, gaat hij zijn profiel bijwerken of kijken wat zijn vrienden aan het doen zijn.
Ondanks dit structurele probleem zijn sociale netwerksites heel veel waard. Massa’s bezoek en massa’s profielen leiden tot interesse van grote bedrijven.
Myspace werd in juli 2005 voor 580 miljoen verkocht aan het mediabedrijf van Rupert Murdoch, News Corporation. Microsoft geeft 240 miljoen uit aan 1,6 procent in Facebook. Joop van den Ende en Hubert Deitmers stappen in Hyves.
Terug naar nut versus verveling. Hyves, Facebook en Myspace zijn hoofdzakelijk leuk. Maar is leuk voldoende basis om leden blijvend te binden? Lopen ze niet weg als iets anders leuk wordt?
Het beste voorbeeld is Friendster. Ooit een van de eerste sociale netwerken, maar werd genadeloos ingehaald door leukere copycats Myspace en Facebook.
Hyves zelf is ook een voorbeeld. De oprichters zagen sociale netwerken in de Verenigde Staten. Ze bouwden het na in het Nederlands en waren daardoor leuker dan de Engelstalige netwerken.
Facebook zag begin dit jaar in Engeland zijn unieke bezoekers flink teruglopen, becijferde onderzoeksbureau Nielsen. Die trend was ook in Frankrijk en Italië te zien. Het is een indicatie dat de site op zijn retour zou zijn.
Hoewel alle netwerksites voorlopig vooral groeien, is de concurrentie hevig. De focus van de industrie ligt steeds meer op een gesegmenteerde aanpak. Linkedin, dat zich specifiek richt op de zakelijke gebruiker, is daarvan een goed voorbeeld.
Maar ook Myspace beseft dit. De netwerksite verandert van een algemene netwerksite steeds meer in een muzieksite. Dat wordt nog eens onderstreept door de gratis online muziekdienst die het bedrijf samen met Sony BMG Music, Universal Music en Warner Music lanceert.
Hyves heeft in ons land voorlopig weinig concurrentie. Maar het bedrijf zal op termijn nut moeten krijgen. Want alleen de noodzaak om iedere dag na je mail je Hyves te checken bindt een lid definitief.
En dan nog is er een gevaar. De vraag naar een zogenaamd open sociaal netwerk wordt steeds sterker. De tientallen profielen op evenveel sociale websites worden dan vervangen door één. Goed voor de gebruiker, maar het wordt dan nog moeilijker voor een website om je van de anderen te onderscheiden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl