Squads. Tribes. Sprints. Welkom in de wereld van agile werken. Met agile werken ontwikkelen bedrijven klantgerichte innovaties. De nieuwe functie ‘Bonnen & Factureren’ binnen mobiel bankieren van ING is daarvan een goed voorbeeld.
Fotootje maken
Een van de ondernemers die deze nieuwe functie heeft getest is Pauline Gerdingh van adviesbureau Itsparklinq. Hoe werkt het? Pauline: ‘Heel simpel. Als ik een zakelijk etentje heb of ik koop een boek dan neem ik met mijn mobiele telefoon een foto van de bon. Die wordt dan automatisch in een map binnen de app Mobiel Bankieren gezet.
Hetzelfde geldt voor inkomende facturen. Ook daar maak ik even een foto van. Digitale facturen mail ik naar de app. Echt handig voor de financiële administratie is dat je bonnen en facturen meteen aan af- en bijschrijvingen kunt koppelen. Als ik een BTW-aangifte moet doen, hoef ik alleen maar even naar de map met bonnen en facturen te gaan. Met wat extra input stel je ook eenvoudig een financieel overzicht samen. Ik vind het echt heel handig.’
Agile: sneller waarde voor de klant
‘Vroeger bedachten we een mooi product, bijvoorbeeld een nieuwe spaarrekening. Natuurlijk waren er klantonderzoek en raadpleegden we klantpanels. Maar als het product gelanceerd was, hoorden we eigenlijk pas écht wat klanten ervan vonden. Zo’n werkwijze is bij ING nu niet meer voorstelbaar.’
Aldus Jeroen Mantel, customer journey expert bij ING Zakelijk. Zijn functieaanduiding is al helemaal ‘agile’. Bij deze manier van werken, overgewaaid van ICT-projecten, staat de klant echt centraal. Alle teams, squads genaamd (diverse squads vormen één tribe) werken vanuit de vraag aan welke producten en diensten klanten de grootste behoefte hebben.
Jeroen is een van de mensen achter de nieuwste ontwikkeling van de mobiel bankieren app van ING. Die wordt inmiddels door vele duizenden ondernemers gebruikt. ING is een van de koplopers met agile werken in Nederland: het Amsterdamse hoofdkantoor is er een paar jaar geleden helemaal opnieuw voor ingericht.
Hoe stel je de klant centraal?
‘De oplossing die agile werken biedt, is dat we onze productontwikkeling in kleine stapjes hebben opgedeeld’, zegt Jeroen. ‘Bij elk stapje zoeken we contact met klanten. Om te horen wat zij willen van een product. En om vervolgens uit te testen wat we hebben gemaakt. Zo’n stap duurt twee tot vier weken, we noemen dat een sprint.’ Een tweede kenmerk is dat squads multidisciplinair zijn. ‘Als productontwikkelaars samen met klanten iets bedenken, kunnen de ICT-mensen in het team meteen gaan bouwen. En dat vervolgens weer testen met klanten. Door agile te werken ben je veel flexibeler en komen innovaties veel sneller bij je klanten.’
Geen bonnenchaos meer
Zo is ook de nieuwe functie Bonnen & Facturen ontstaan, die nu voor ruim 80.000 klanten van ING beschikbaar komt. De administratie van bonnetjes voor de BTW-aangifte vinden veel ondernemers een bron van ergernis. Dat kost gewoon te veel tijd. En je raakt te gemakkelijk het overzicht kwijt.
Jeroen: ‘Een aantal squads pikten die klacht op en gingen ermee aan de slag. Binnen een paar weken was er een eerste toepassing die we in de praktijk konden testen.’ Het resultaat is de handige functie ‘Bonnen en Facturen’ waarbij bonnen en facturen netjes bij elkaar staan en een bonnetjeschaos wordt voorkomen.
Koppelen aan boekhoudpakket
Jeroen: ‘Het mooie van agile werken is dat je als bedrijf veel flexibeler kunt inspelen op wat klanten willen. Dat komt omdat je voortdurend contact hebt. Momenteel onderzoeken we extra functies binnen ‘Bonnen en Facturen’, zoals het automatisch herkennen van bedragen waardoor je die niet meer handmatig hoeft in te voeren. Ook daar bouwen we een paar weken aan, om het vervolgens met ondernemers in de praktijk te testen. Uiteindelijk willen we de nieuwe functionaliteit koppelen aan boekhoudpakketten; dat is een grote wens van ondernemers, weten we uit de recente test met Bonnen & Facturen.’
Open ruimtes
Het allermooiste van agile werken is misschien wel dat het innovatie stimuleert. Jeroen: ‘Bij ING is dat absoluut het geval. Innovatie is bij ons niet langer voorbehouden aan productontwikkelaars. Binnen de squads kan iedereen met nieuwe ideeën komen. En die worden dan vervolgens door andere mensen in het team opgepikt. Wat ook bijdraagt aan een innovatieve cultuur is de nieuwe inrichting van ons kantoor. Er zijn veel open ruimtes en je ontmoet veel collega’s. Bij de koffieautomaat worden letterlijk nieuwe ideeën geboren.’
Wil je ook de nieuwe functie Bonnen & Factureren gaan gebruiken. Klik hier. Zien hoe agile werken in de praktijk gaat. Bekijk deze aflevering van Banktalk.
Dit is het tiende artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.