Ieder 0900-nummer is gekoppeld aan een ‘gewoon’ vast nummer. Bel je dit nummer
dan kom je bij hetzelfde callcenter terecht. Punt is dat je wel moet weten
naar welk nummer een 0900-nummer dan verwijst.

Die nummers biedt vraagalex.nl al sinds november vorig jaar. Er is ook een
Belgische variant.

Alexander van Dijl (24) heeft alternatieve nummers verzameld door het internet
af te zoeken naar nummers die je vanuit het buitenland kunt bellen.
0900-nummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland. Bedrijven vermelden
op hun website dus vaak nummers die je wel kunt bellen vanuit het
buitenland. Ook heeft hij nummers achterhaald door in te spelen op het feit
dat bedrijven vaak nummerreeksen hebben met op elkaar volgende nummers. Door
te variëren op een nummer dat hij wel had, kwam hij op een gegeven moment
uit bij het callcenter.

Hoe gaat het met de site?

"Ik heb op het moment zo’n 25 duizend unieke bezoekers per dag en dat
aantal neemt nog iedere dag toe. Ik ben laatst op EditieNL en geweest en er
is iemand die een doorstuurmail heeft rondgestuurd om mensen op ons te
attenderen. Dat vwerkt goed. Degene die dat gedaan heeft, ken ik niet, nee.
Ik kreeg de mail zelf ook in mijn mailbox."

Je telefoonlijst is nog niet compleet.

"KPN heeft een lijst met alle achterliggende nummers van 0900-nummers,
maar die geven ze mij natuurlijk niet. Ik ben steeds op zoek naar nieuwe
nummers. Er komen op de site dus wel steeds nieuwe nummers bij."

Uitproberen leert dat niet alle alternatieve nummers bij hetzelfde
callcenter als het 0900-nummer uitkomen. Het alternatief voor het
0900-nummer van Miele Nederland (€ 0.75 minuut) komt bijvoorbeeld uit bij
het centrale nummer van Miele. De telefoniste verwees vervolgens weer naar
het 0900-nummer.

"Dat klopt. Zo'n zestig à zeventig procent van mijn alternatieven komt
bij hetzelfde callcenter als het 0900-nummer terecht, maar voor een lagere
prijs. De rest biedt in ieder geval een ingang. Soms moet je zeggen dat je
vanuit het buitenland belt, dan verbinden ze wel door. Ik ga de nummers die
niet helemaal bij hetzelfde punt uitkomen binnenkort wel aangeven met een
andere kleur."

Als alternatief voor 0900-1888, het nummerinformatienummer van KPN (€ 1,30
per minuut), wordt 1820 gegeven. Via dit nummer kom je alleen niet bij KPN
terecht, maar bij een gratis nummerinformatieservice van het bedrijf Voice
Data Bridge.

"Ik hoorde het ja. Dat nummer moet ik er nog afhalen.

Voor het bekende reisinformatienummer 0900 9292 staat geen alternatief op
de lijst.

"Nee, daar moet een 030-nummer achterzitten, maar dat is een goed bewaard
geheim."

Hoe reageren bedrijven op je website?

"Ik heb tot nu toe maar een paar klachten gehad. Eén van UPC omdat het
nummer op onze lijst het directe nummer van een van de medewerkers was. Dat
heb ik eraf gehaald. Een andere klacht kwam van Vitens, een zorginstelling.
Omdat ik het goede nummer niet had, heb ik het nummer van een vestiging
opgenomen. Zij vonden dit niet terecht omdat hun 0900-nummer ook tegen
lokaal tarief bereikbaar was. Ik heb het nummer niet van onze lijst gehaald.
Als je met een mobiele telefoon belt, zijn 0900-nummers waarvoor in principe
lokaal tarief geldt, namelijk toch aanzienlijk duurder dan een gewoon
nummer. Mobiele telefoonaanbieders rekenen enorme toeslagen voor bellen naar
dit soort nummers."

Waarom ben je de site eigenlijk begonnen?

"Ik ergerde me dood aan de slechte service en dure nummers van bedrijven.
Toen ik in Engeland woonde merkte ik dat er andere nummers zijn die je kunt
bellen als je je saldo wilt checken, maar geen 0900-nummers (toen
06-nummers) kunt bereiken. Toen ik later in een callcenter werkte, stuitte
ik weer op die alternatieve nummers."

Hoeveel tijd gaat erin zitten?

"Ik werk fulltime bij een bank, dus ongeveer alle tijd waarop ik wakker
ben en niet op mijn werk zit."

Verdien je ermee?

"Nog niet voldoende. Er staan wat advertenties op de site, maar wat ik
daarmee verdien, gaat weer in de site zitten."

Heb je verdere plannen?

"Ik ben begonnen met een subsite waarop je spaarrentes met elkaar kunt
vergelijken, maar die is nog heel klein. Ook willen we werk maken van een
objectieve site om energieprijzen te vergelijken. Een idee is verder mijn
service te verbreden naar andere manieren om je telefoonrekening omlaag te
brengen. Ik denk dan aan een site à la bellen.com van Ben Woldring, maar dan
eentje waarop je kunt zien hoe je het goedkoopst met je mobiele telefoon
naar Engeland kunt bellen, bijvoorbeeld. Ik doe dat via internetcall.com.
Dat kost me niks."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl