Om het succes van techbedrijven te meten, kun je kijken naar de omzet, het aantal gebruikers of de waardering. Maar The Wall Street Journal gooit het over een andere boeg: kijk naar het aantal tafeltennistafels dat ze bestellen.
Als hip, jong techbedrijf kan een tafeltennistafel niet ontbreken. Pingpong is zo populair geworden bij de knappe koppen in Silicon Valley, dat er zelfs speciale organisaties zijn die zich bezighouden met het spelletje. De startup Ping Pong en de San Francisco Ping Pong League organiseren toernooien voor werknemers in het Amerikaanse techwalhalla.
Maar recent lijkt de pingpong-zeepbel te barsten. Simon Ng, eigenaar van de winkel Billiard Wholesale, klaagt tegenover The Wall Street Journal over de teruglopende verkopen onder techbedrijven. “Ze hebben geen ruimte meer of het gaat slecht bij de bedrijven.”
Minder tafels voor Twitter
Neem Twitter. Tot eind 2014 bestelde het bedrijf vaak tafeltennistafels bij Ng’s winkel, maar inmiddels neem de sociale-berichtendienst bijna geen tafels meer af. Volgens de voorlichters van Twitter hebben ze gewoon hele stevige tafels gekocht en heeft het personeel de laatste tijd meer interesse voor basketbal.
Maar het is opvallend dat precies op het moment dat de bestellingen teruglopen de financiële resultaten van Twitter ook verslechteren. Het aantal actieve gebruikers is gestagneerd en de voorspellingen voor de toekomst zijn somber.
En zo gaat het bij meer techbedrijven. "Begin vorig jaar verkochten we heel veel tafels, maar in het eerste kwartaal van 2016 is de verkoop met meer dan de helft gezakt vergeleken met een jaar eerder", vertelt Ng. In dezelfde periode daalden de investeringen in techstartups met 25 procent, volgens Dow Jones VentureSource.
Positieve effecten van pingpong
Michael Lee, voorlichter van softwarebedrijf Pivotal, vertelt dat bij zijn bedrijf acht tafeltennistafels staan. "Het is een activiteit geselecteerd door onze CEO om de medewerkers wat afleiding te gunnen op een drukke werkdag." Naast afleiding werkt het ook voor 'team building'.
Ondanks de positieve effecten, zijn tafeltennistafels vaak het eerste waarop wordt bezuinigd, aldus verkoper Ng. Toen in februari de Nasdaq-index voor technologie-aandelen op het laagste punt in anderhalf jaar stond, verkocht hij de minste tafels sinds hij zich kan herinneren.
Het is een duidelijke trend, volgens The Wall Street Journal. Sinds internetbedrijf Yahoo in de problemen raakte, koopt het bedrijf geen paarse tafeltennistafels meer. Ook Intel, dat vorige maand nog aankondigde 12.000 mensen te ontslaan, is al een jaar geen klant meer.
Ondertussen heeft Google, dat elk kwartaal meer inkomsten vergaart, een aantal nieuwe tafeltennistafels besteld. De woordvoerder van de zoekgigant zegt tegenover WSJ dat de tafeltennistafels inmiddels bij het interieur horen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl