Zes kilometer fietsen voor een afspraak van dertig minuten is net te lang, dus je pakt toch maar de auto. Maar met de auto van A naar B komen in de Amsterdamse binnenstad is meestal geen feest. Het verkeer staat tegenwoordig steeds vaker vast.
Voor dit probleem denkt de Amsterdamse startup Felyx de oplossing te hebben gevonden. Dankzij investeerders en een crowdfunding-campagne hebben ze een startkapitaal van 700.000 euro bij elkaar gesprokkeld.
Vanaf 1 juli rijden er 108 volledig elektrische deelscooters door Amsterdam. Voor dertig cent per minuut kan je naar je afspraken rijden.
Hoe werkt het precies? Business Insider belde met oprichter Quinten Selhorst.
Over twee maanden zijn jullie live. Hoe kan ik een scooter bij jullie huren?
“Je kunt je vanaf 1 juli registreren in onze app. Als alle gegevens kloppen en je bent geregistreerd kun je de scooter gebruiken. Je kijkt waar er in de buurt een scooter staat, die reserveer je en je kunt rijden.”
Kan iedereen zich registreren bij Felyx?
"Iedereen met een geldig rijbewijs en creditcard kan zich registreren. De software die wij gebruiken is ontwikkeld door een Duitse partner die wereldwijd actief is op het gebied van carsharing. Deze software checkt of de gegevens die mensen aanleveren correct is. Daarnaast moet je ook met een woonadres zijn ingeschreven in Nederland, we richten ons absoluut niet op de toeristen."
Hoe ver kan je rijden met een volle accu?
"Tachtig kilometer. Als de batterij minder dan twintig procent over heeft, kan je hem niet meer reserveren en krijgen we een melding. Wij rijden constant door Amsterdam met een elektrisch busje om accu's te wisselen. Als de batterij nog twintig procent is kan je overigens nog zestien kilometer rijden, in principe genoeg voor nog een paar ritjes in Amsterdam."
Stel: ik rijd op jullie scooter naar Aalsmeer, wat gebeurt er dan?
"Momenteel werken we met een soort 'eilandjes' waar je kan komen met je scooter. Kom je hierbuiten, dan krijgen wij een melding en sturen we je via de app een notificatie. Als je buiten deze zones komt, is het ook niet mogelijk om de scooter aan of uit te zetten. Je blijft doorbetalen en bent genoodzaakt om terug te gaan naar een plek in het gebied waar wij actief zijn. Het GPS-systeem in de scooter zorgt ervoor dat wij altijd kunnen zien waar de scooter is."
Met een borrel op de scooter pakken kan leiden tot gevaarlijke situaties. Hoe proberen jullie dit te voorkomen?
"Wij proberen mensen te ontmoedigen om de scooter te pakken wanneer ze meer dan de toegestane hoeveelheid alcohol gedronken hebt. Uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf. Je tekent bij het registreren een contract waarin staat dat je een boete van vijfhonderd euro krijgt als je met te veel alcohol op wordt aangehouden. Mocht dit een tweede keer gebeuren, krijg je opnieuw vijfhonderd euro boete en word je verwijderd uit ons systeem."
"Datzelfde geldt trouwens als je iemand anders op een scooter laat rijden via jouw account. Op deze manier kunnen wij de veiligheid het beste waarborgen."
Het einde van snorfietsen op het fietspad in Amsterdam lijkt al tijden in zicht. Waarom gaan jullie toch elektrische snorscooters aanbieden?
"Dit onderwerp speelt al heel lang. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het nog wel even kan duren voordat de snorscooters van het fietspad moeten. Het uitvoeren van deze plannen is ontzettend moeilijk gebleken. Mochten snorscooters de weg op moeten, dan hebben we ons daarop voorbereid. De software-aanpassingen liggen klaar en de buddy's (de opbergruimte onder het zadel, red.) zijn zo gemaakt dat er een helm in past."
Zijn Amsterdammers de snorfietsen op het fietspad niet een beetje zat?
"Wij denken dat mensen zich vooral storen aan de snelheid, stank en CO2-uitstoot van veel snorscooters. De huidige situatie is dat bijna alle snorscooters harder gaan dan de toegestane snelheid. Onze scooters kunnen niet harder dan 25 km/u. Wij krijgen direct een melding als een van onze scooters harder gaat. Daarnaast is op onze scooters ook een fietsbel gemonteerd om een zo prettig mogelijke situatie te creëren op het fietspad. In de wet staat echter dat tweewielers die op de rijbaan rijden ook een claxon moeten hebben. Die zit er dus ook op. En qua stank en CO2-uitstoot, al onze scooters zijn volledig elektrisch, ook die problemen lossen wij op."
Wat zijn de toekomstplannen van Felyx?
"Met het geld van investeerders en de crowdfunding-campagne die momenteel nog aan de gang is brengen we 1 juli 108 scooters op de markt. Dit aantal kan oplopen tot maximaal 216. Er zit een maximum aan, omdat het in deze fase nog wel beheersbaar moet blijven. De aantallen 108 en 216 zijn trouwens zo specifiek omdat er 36 in een container passen.
"Vervolgens hopen we eerst in Amsterdam verder door te groeien. Daarna zullen de overige grote steden in Nederland aan bod komen en hopen we ook in het buitenland voet aan de grond te krijgen."