- Onlangs zette Fairphone een nieuwe versie van de Fairphone 5 in de markt.
- In tegenstelling tot wat je zou verwachten was het geen verbeterde, maar een goedkopere variant met lagere specificaties.
- Een opvallende keuze voor een bedrijf als Fairphone. Business Insider Nederland vroeg mede-oprichter Miquel Ballester Salvà om uitleg.
- Lees ook: De Fairphone 5 is meer dan een duurzame smartphone: het is een technisch voorbeeld voor de wereld
Fairphone zet al jaren in op een duurzame en vooral repareerbare telefoon. Daarmee gaat het nog steeds in tegen de rest van de smartphonefabrikanten die het liefst hebben dat je elk jaar een nieuwe telefoon van ze koopt. Maar die tegendraadse strategie zorgt er ook voor dat het bedrijf tegen unieke uitdagingen aanloopt.
Een van die uitdagingen is bijvoorbeeld dat een Fairphone doorgaans duurder is dan een vergelijkbare smartphone van een andere fabrikant. Voor sommige mensen is die hogere prijs het waard, omdat ze dan bijdragen aan de invloed van het merk en helpen met verandering in de smartphonemarkt.
Echter, de hogere prijs kan ook een obstakel zijn voor consumenten. Dat probeert de Amsterdamse telefoonfabrikant nu te tackelen met een goedkopere versie van de Fairphone 5. Om deze prijsverlaging mogelijk te maken koos Fairphone ervoor om minder werkgeheugen en minder opslag in de telefoon te verwerken. Het idee is dat mensen in de lagere prijscategorie minder eisen hebben, en het dus geen probleem vinden, maar tegelijk roept die keuze ook vragen op.
De prijsverlaging komt namelijk kort na een verlieslatend jaar, een financieel directeur die begin dit jaar het bedrijf verliet en de aanstelling van een nieuwe CEO, die vervolgens na zeven maanden alweer vertrok. Daarnaast lijkt de keuze voor het verminderen van de opslag en het werkgeheugen van het hoofdproduct opmerkelijk. Het heeft een negatieve uitwerking op hoelang een product snel genoeg blijft aanvoelen, waardoor de drang naar het vernieuwen van een toestel toeneemt. Je zou dus kunnen zeggen dat de keuze tegen de waarden van het merk ingaat.
Goedkopere Fairphone: bewuste keuze om te kunnen groeien
Met de bestuurswisselingen en het uitbrengen van een telefoon, die in tegenstelling tot een upgrade, een downgrade kreeg, zou je kunnen vermoeden dat er intern aan de noodbel getrokken is en dat er alles op alles gezet wordt om omzet te genereren.
Volgens mede-oprichter Miquel Ballester Salvà van Fairphone is er evenwel niets bijzonders aan de hand. “We hebben plannen om te groeien en willen ook onze invloed blijven uitbouwen. Dat we nu een goedkopere telefoon hebben gelanceerd, heeft meerdere redenen. Eén daarvan is dat we een andere groep mensen proberen te bereiken die de telefoon normaliter niet zou kopen, omdat hij voor hen buiten budget valt”, legt hij uit tegenover Business Insider Nederland.
Maar dat verklaart nog niet de op het oog tegenstrijdige keuze voor het aanpassen van het werkgeheugen en de opslag. Gelukkig is Ballester Salvà ook bereid dat uit te leggen: “Je moet weten dat we een hoop geld uitgegeven hebben aan de ontwikkeling van de Fairphone 5. Dat geld is vooral gaan zitten in tooling en het ontwerpen van het moederbord. Hoe meer we dat kunnen gebruiken, hoe meer we uit die initiële investering halen”, legt hij uit. “Vanuit dat oogpunt is het makkelijk om geheugen te veranderen. Dat is een andere chip die op een bestaand moederbord geplaatst kan worden. Tegelijk is het ook een kostbaar onderdeel.”
Dat de aanpassing mogelijk de levensduur negatief beïnvloedt, wil Ballester Salvà niet beamen. Hij stelt dat er binnen het bedrijf voldoende marktonderzoek is gedaan waaruit blijkt dat de gekozen richting een goede is. De doelgroep voor de goedkopere Fairphone 5 zou lagere eisen hebben en dus de lagere hoeveelheid geheugen niet als een nadeel ervaren.
Jammer dat er een negatief beeld ontstaat
Dat de recente wisselingen van de wacht een negatief beeld scheppen, snap Ballester Salvà wel. Tegelijk vindt hij het jammer dat dit beeld ontstaat. “Het is simpelweg een kwestie van pech. Soms zijn er mensen die om privé-redenen willen vertrekken. Het kan zijn dat het niet helemaal past, dan kan je dat niet tegengaan. En dat gebeurde met onze CEO en CFO”, zegt de mede-oprichter. “Ik denk dat het belangrijker is, dat je kijkt naar hoelang die mensen hier hebben gewerkt. Dat er eentje tussen zit die na acht maanden op een toppositie vertrekt, zegt in die context ineens minder.”
Aan de doelen en strategie van Fairphone is niets veranderd, stelt Ballester Salvà. Afgezien van de wissel van een aantal topmensen, zijn de technologische keuzes gewoon onderdeel van de groeistrategie.
Dat er het afgelopen jaar enkele miljoenen verlies is gedraaid, is een bewuste keuze geweest om de groei een zetje in de rug te geven. Het gaat om een investering in de toekomst. De goedkopere telefoon moet ook in dat perspectief worden gezien. En dat is nog niet alles. “We willen een wat meer gediversifieerde portfolio opbouwen”, zegt Ballester Salvà. “Daarmee kunnen we meer markten aanspreken, en ik bedoel daarmee niet per se geografisch. Daarnaast hebben we ook onze audio-producten die best goed lopen. Daarin gaan we ook meer investeren.”
Hoe zit het met de VS?
Over geografische uitbreiding gesproken: de VS vormt een enorme markt. Op dit moment werkt Fairphone daar alleen met een partner die de Fairphone 4 aanbiedt. Toch staat een echte uitbreiding naar Amerika niet op de planning, al blijft het wel een wens voor de toekomst.
“Er is maar zoveel wat we met de 145 mensen hier kunnen doen”, legt Ballester Salvà uit. “Het klinkt makkelijker dan dat het is. De Amerikaanse markt zit natuurlijk al vol met concurrenten, maar heeft ook nog eens allerlei andere aanbieders die ook nog eens heel andere eisen stellen waaraan voldaan moet worden. Daarnaast denk ik ook dat we nog veel te bereiken hebben in Europa. We hebben hier nog heel veel groeikansen en zien dat, nu het merk steeds bekender wordt, we ook mee kunnen groeien.”
Uiteindelijk draait het voor de mede-oprichter van Fairphone vooral om het mogelijk maken van impact en het veranderen van een industrie. “We hebben tien jaar geleden heel specifiek voor de smartphone gekozen. We hadden ook qua volume meer impact kunnen maken met een elektrische auto, maar ik denk dat de telefoon het verhaal beter overbrengt”, zegt Ballester Salvà verwijzend naar de impact het delven van grondstoffen voor batterijen heeft op de wereld.
“Ik ben van mening dat we met de telefoon meer kunnen veranderen, omdat het veel dichter bij mensen staat. Het is een apparaat wat je dagelijks gebruikt, waarvan je ongemakkelijk wordt als iemand anders hem te lang vasthoudt, en waarvoor je terug naar huis gaat als je hem vergeten bent. Het is zo’n vast onderdeel van het leven geworden.”
Dat de Fairphone slechts een vehikel is om tot de impact te komen, illustreert Ballester Salvà met de stelling dat hij het liefst ziet dat de wereldwijde verkoop van smartphones niet blijft groeien. “Ik zou dat cijfer graag zien dalen en dan tegelijk graag zien dat het aantal jaar dat mensen met hun telefoon doen, toeneemt.”