Met zijn 33 jaar is Drew Houston, de CEO van Dropbox, een van de jongste miljardairs ter wereld, volgens zakenblad Forbes.
Het grootste deel van zijn kapitaal verwierf Houston als eigenaar van Dropbox, een online opslagplaats voor documenten, foto’s, video’s en meer. Het bedrijf werd in 2014 gewaardeerd op tien miljard dollar, slechts zeven jaar na de oprichting.
Er zijn verschillende redenen voor het succes van Dropbox, maar Houston stipte onlangs een wel heel opmerkelijke expliciet aan, zo valt te lezen in een exclusief interview met Business Insider. Namelijk een afbeelding van een vrolijke cupcake.
Houston zei dat een plaatje van een glimlachende cupcake hem eraan helpt herinneren om de sfeer op kantoor goed te houden. Die sfeer is een van de belangrijkste redenen dat zijn bedrijf zo snel groeide, zegt hij. De afbeelding is ook een reminder om die ontspannen werkomgeving in de rest van het bedrijf toe te passen.
Het is niet voor niks dat Houston het plaatje van de glimlachende cupcake (zonder toevoeging van tekst) bombardeerde tot een van Dropbox’ belangrijkste kernwaarden.
"Wij vinden dat, hoewel je voor een bedrijf werkt, je niet verplicht bent er met een bedrijfshouding rond te lopen. Werk moet leuk zijn en je moet fijn met iedereen om kunnen gaan. Wij proberen dat in al onze bedrijfsuitingen uit te stralen", zegt Houston.
Sterker, volgens een onlangs aangenomen designer bezorgt Dropbox, na een sollicitatiegesprek, een cupcakepakket bij elke potentiële nieuwe medewerker. "Op een avond zag ik een klein roze doosje voor mijn deur staan. Er zat een cupcakepakket in met een brief van Dropbox waarin stond dat ze uitkeken naar onze samenwerking", schreef ontwerper Kurt Varner in een blog.
En voor degenen die zich afvragen wat de andere kernwaarden van Dropbox zijn, hier is de volledige opsomming:
Wees betrouwbaar - Geef aandacht aan details - Ga voor het hoogste haalbare - Wij, niet ik - en: