Het gaat razendsnel met Joboti: een startup die met een chatbot voor recruitment toepassingen de wereld verovert. Gestart in 2016 mag het Amsterdamse bedrijf nu al gerenommeerde banken, accountants en uitzendbureaus tot zijn klanten rekenen.
Het bedrijf is in 2016 opgericht door Stephan Kockelkoren en Luuk van Neerven.
Kockelkoren experimenteerde in eerdere HR-startups met kunstmatige intelligentie en natural language processing, Van Neerven werkte als corporate recruiter. Samen kwamen ze op het idee om met chatbots saaie en tijdrovende HR-processen op een leuke manier te automatiseren. En dat lukte.
De Amsterdammers ontwikkelde een virtuele HR-assistent, Eva genaamd, die via verschillende chatkanalen, zoals bijvoorbeeld Skype for Business, Facebook Messenger of een eigen widget, communiceert met werknemers of kandidaten. Diverse bedrijven maken reeds gebruik van deze slimme virtuele assistenten en de telefoon van Joboti blijft rinkelen.
Menselijke gesprekken… met een chatbot
Het automatiseren van recruitment conversaties geeft de mogelijkheid om het contact met kandidaten en werknemers en de afwikkeling van HR-processen te optimaliseren. De chatbot wordt door Joboti bovendien voortdurend ‘opgevoed’, zodat de gesprekken tussen bot en gebruiker natuurlijk en menselijk voelen.
‘Alle antwoorden die gebruikers geven op de vragen van onze chatbot, worden opgeslagen en geanalyseerd. Op deze manier leert de chatbot continue bij en breidt deze zijn vocabulaire uit’, stelt Kockelkoren.
Veel gebruikers aan de andere kant van het scherm denken dan ook daadwerkelijk dat iemand van vlees en bloed met ze chat. Zo maakt Eva af en toe een grapje en reageert ze gevat op opmerkingen en vragen.
Het idee van een virtuele assistent zorgt niet alleen voor een betere band tussen bedrijf en werknemer of kandidaat, maar verzamelt bovendien data waardoor een HR-medewerker beter inzicht krijgt en daarnaar kan handelen. De chatbot heeft nóg een voordeel: Zij is altijd aanwezig. Dat is belangrijk omdat ongeveer een derde van alle bezoeken aan een vacaturesite buiten reguliere kantoortijden plaatsvindt. Van Neerven: ‘Kandidaten kunnen op een laagdrempelige, ontspannen manier, 24 uur per dag vragen stellen aan Eva, zonder dat ze meteen met een fysieke medewerker in gesprek moeten.’ Ondernemingen vergroten op deze manier hun kans om potentiële kandidaten binnen te halen. En ze leren wat er speelt bij kandidaten en werknemers.
Eenvoudig schalen
Joboti werkt met met de cloudoplossingen van Microsofts Azure. De voordelen voor de chatbotmaker zijn velerlei. Zo hoefde het bedrijf zelf geen servers – hardware plus software – aan te schaffen, te installeren en configureren. Dat scheelde een flinke investering vooraf.
Daarnaast kan de chatbotmaker in de cloud makkelijk schalen. Van Neerven: ‘Een van onze eerste klanten had een website die per maand door 1000 bezoekers bezocht werd. Inmiddels hebben we een klant die 100.000 bezoekers per maand op zijn platform heeft die allemaal met de chatbot willen praten. Als we onze eigen servers hadden draaien, zouden we bij een dergelijke nieuwe kant meteen ons hele serverpark hebben moeten vernieuwen. Nu konden we met een paar muisklikken opschalen.’
Tegelijkertijd kunnen klanten van Joboti eenvoudig aansluiten. Van Neerven: ‘Onze chatbot werkt met alle bestaande en nieuwe systemen en is eenvoudig te integreren. Wij willen zelf geen compleet nieuw HR-product op de markt brengen maar zien ons als een interface tussen de gebruiker en het HR-systeem van een bedrijf.’
De voordelen van naamsbekendheid
Ook de naamsbekendheid speelde mee in de beslissing van Joboti om met Microsoft in zee te gaan. Joboti is piepjong en relatief klein – er werken nog maar 6 mensen.
Van Neerven: ‘Wij werken met verschillende partijen samen en hebben klanten als USG, ABN Amro en Ernst & Young. Wanneer je bij grote bedrijven binnenkomt, helpt het als we aangeven dat onze diensten draaien bij een bekende naam. Zeker op het gebied van veiligheid en privacy is er veel aan de hand. Het is voor ons als startup geruststellend dat we weten dat dit helemaal goed zit, en dat we naar onze klanten dat vertrouwen uitstralen. Zo kunnen wij ons focussen om onze producten beter te maken.’
Bekijk het bijzondere verhaal van Joboti in de video: