Chinese telefoonmaker Xiaomi wil meer dan alleen smartphones ontwikkelen. Voor Chinese consumenten komt er volgende maand een strak ontworpen rijstkoker op de markt.
Xiaomi is de ‘Apple van China‘ of de ‘Samsung van China’. En die titel verdiende het bedrijf vooral door de enorme groei in de smartphones die het ontwerpt en bouwt.
Hoewel de beschuldigingen van techdiefstal niet gering in aantal zijn, groeit Xiaomi jaar op jaar hard. Chinese smartphonegebruikers kiezen vaker voor een merk uit eigen land, maar nog niet zodanig dat Apple de koppositie in China moet afstaan aan Xiaomi. Wereldwijd is Xiaomi de vijfde grootste telefoonmaker, na Apple en Samsung.
De ambities van Xiaomi zijn groter wereldwijd. Maar aangezien de doelgroep in China – minder rijke consumenten die toch een smartphone willen – niet echt bestaat in het Westen, is de verwachting dat Xiaomi vooral gaat uitbreiden in India en Brazilië.
Slimme rijstkoker
Langzaamaan zet Xiaomi echter stappen om minder afhankelijk te zijn van de smartphone die nu de ruggegraat van haar productie vormt. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in lucht- en waterfilters. Vanaf volgende maand komt er ook een slimme rijstkoker bij, in de Mi Ecosystem-productlijn.
Met 999 yuan (136 euro) lijkt de koker niet goedkoop, maar volgens Xiaomi is het prijskaartje 40 procent lager dan de concurrentie, schrijft The Verge.
De rijstkoker is gekoppeld aan een app die Xiaomi zelf ontwikkelde en werkt op een slimme manier. De klant scant met zijn telefoon de verpakking van de rijst en de koker past het regime automatisch aan. Tweehonderd soorten rijst zijn tot dusver toegevoegd in de app en dat moeten er nog meer worden.