Sla de cijfers van brancheorganisatie RAI Vereniging er maar op na: sinds 1990 zijn nieuwe auto’s breder, hoger en zwaarder geworden.
Dat is deels te wijten aan de voorkeur van de consument. Rond de millenniumwisseling vond er een smaakverandering plaats in Nederland. Waar de Nederlander eerst het liefst reed in stationwagens, hatchbacks en MPV’s, wonnen grote auto’s in rap tempo aan terrein.
“Ik denk dat consumenten de hatchback en stationwagon een beetje saai en afgezaagd vonden,” stelt Sjoerd Knipping, commercieel directeur bij Kia Motors Nederland B.V.. “Daarom zijn ze op zoek gegaan naar iets stoerdere auto’s.” Het Nederlandse publiek smolt voor de stoere, robuuste SUV.
Maar ook de SUV’s verliezen inmiddels terrein. Sinds de consument zich aan het eind van het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw steeds bewuster is geworden van het belang van duurzaamheid, kleeft er aan die onverwoestbare SUV een wat negatieve afdronk, aldus Knipping.
De crossover
“Dit soort veranderingen in de branche wordt in Nederland – ten opzichte van de meeste andere Europese landen – disproportioneel beïnvloed door Den Haag. Zeker sinds 2012, toen de overheid besloot de aanschafbelasting (BPM, red.) volledig te baseren op de CO2-uitstoot van een nieuwe auto.”
Zware, vervuilende auto’s werden duurder, waardoor de consument op zoek moest naar een goed alternatief voor zijn geliefde SUV. Een nieuw segment werd geboren: de crossover. Wel de uitstraling van een SUV, maar dan een stuk compacter. Of, zoals Knipping zegt: “Auto’s die moderner en praktischer zijn dan SUV’s, waarbij functie een belangrijkere rol speelt.”
Zodoende was de Kia Niro Hybrid in 2016 een schot in de roos op de zakelijke markt. Volgens Knipping was het model best of all worlds voor de zakelijke rijder: een compleet uitgeruste crossover waar de consument het warm van kreeg, met een hybride aandrijflijn wat een lager verbruik en dus ook lagere operationele kosten met zich meebracht.
Zakelijke rijder
“Particulier deden we al goed mee, daar we staan voor het zevende jaar op rij in de top-3 van bestverkochte automerken. Sinds de introductie van de Niro Hybrid is Kia zich ook zakelijk op de kaart gaan zetten. Mede door het succes van de Niro staan we inmiddels in de top-5.”
Een hele prestatie, want 25 jaar geleden startte Kia “vanuit een bescheiden locatie naast de boot met auto’s uitladen en verkopen”, schetst Knipping. “Er zijn andere Aziatische merken die er ruim 40 jaar over hebben gedaan om zich te vestigen op de Europese markt. Kia is ze in slechts 25 jaar in feite al voorbijgestreefd.”
In 2018 was elektrisch rijden veruit het interessantst voor zakelijke rijders, in 2019 wordt dat niet anders. Voor elektrische auto’s tot 50.000 euro geldt namelijk 4 procent bijtelling. Over alles daarboven moet je de volle 22 procent betalen. Het probleem voor de zakelijke rijder: het aanbod van elektrische auto’s onder de 50.000 euro is klein. Heel klein. Zeker als je ook nog een beetje rijbereik wilt.
Knipping verwacht om exact die reden dat 2019 hét jaar wordt voor de zakelijke Kia-rijder. “In 2019 is de e-Niro leverbaar. Een elektrische crossover tegen 4 procent bijtelling én een rijbereik van 455 kilometer. Je hoeft niet bang te zijn om stil te vallen zonder laadpaal in de buurt. We hebben alle e-Niro’s die in 2019 beschikbaar zijn nu al bijna verkocht. De combinatie van de Niro als crossover met de volledig elektrische aandrijflijn maakt de auto uniek in zijn segment, daardoor zijn er momenteel al snel te weinig beschikbaar.”
Dit is het eerste artikel uit de serie Duurzaam zakelijk rijden, mogelijk gemaakt door Kia. Kia is inmiddels uitgegroeid tot één van de vijf meest succesvolle automerken in Nederland, met bestsellers zoals de Kia Picanto, Rio, Niro en Sportage. Dankzij de unieke 7 jaar garantie en de geheel of gedeeltelijk elektrische uitvoeringen van diverse modellen, is het merk ook niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse duurzame zakelijk rijder.