Wil je écht groeien met je bedrijf? Stuur dan vooral op cultuur! David Sluis vertelt hoe je dat doet tijdens zijn workshop ‘Bouwen aan een Winnend Team’ op BusinessBoost Experience van ING. 

It’s the culture, stupid!

Bij het aannemen van nieuw personeel kijken we vooral naar capaciteiten en ervaring. Uit onderzoek blijkt echter dat deze niet bepalend zijn voor snelle groei. Een onderscheidende bedrijfscultuur is dat wel. David Sluis merkte dat zelf toen hij eigenaar was van een webshop.

In bepaalde medewerkers op de klantenservice had hij meer vertrouwen dan in anderen. Toen hij nadacht waaraan dat lag, merkte hij dat de eerste groep medewerkers een aantal normen en waarden vertegenwoordigden waar hij zelf ook erg in gelooft. Zij stonden voor de juiste cultuur, vond Sluis.

Groeivirus

“Mijn favoriete medewerkers waren erg klantgericht, zeer gedreven en hadden echte teamspirit,” vertelt Sluis. Maar bij de werving van personeel keek hij tot dan toe vooral naar technische kennis. Hij besloot het anders te doen en vooral mensen met de door hem gewenste mentaliteit aan te nemen.

Tot zijn verbazing begon zijn internetbedrijf ineens razendsnel te groeien. Gegrepen door het groeivirus verkocht hij zijn onderneming en werd hij mede-eigenaar van Gofastforward, een adviesbureau dat ondernemers helpt bij hun groei. Sleutel tot succes is focus op de gewenste bedrijfscultuur.

“Een gedeelde cultuur met mensen die op dezelfde manier in de wedstrijd zitten, geeft een enorme energie,” zegt Sluis. “Er zit dan veel minder ruis op de lijn en iedereen heeft dezelfde doelen voor ogen. Dat heeft meteen een sterk positief effect op je omzet.”

HR-pakket is overschat

In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt focussen veel bedrijven op de beste arbeidsvoorwaarden en beloningsvormen. Het idee is dat je met de juiste HR-pakketten het echte talent aan je kunt binden. Dat is een misvatting. Uiteindelijk kiezen professionals voor de onderneming waar zij het liefst onderdeel van zijn, waarin zij zichzelf het meest kunnen herkennen en zich het meest nuttig en gewaardeerd voelen. En dan praat je over cultuur.

De voorbeelden van bedrijven die een herkenbare cultuur bouwden en daardoor zeer succesvol werden, zijn legio. Eén van de mooiste voorbeelden is nog altijd de Amerikaanse online schoenenverkoper Zappos.com. Die gaf sollicitanten een flink geldbedrag als ze de baan níet zouden accepteren.

Zo creëerde het bedrijf een cultuur van mensen die alleen bij Zappos wilden werken en nergens anders. In 2009 werd het bedrijf overgenomen door Amazon voor 1,2 miljard dollar. Maar wel op voorwaarde dat het niets aan de bedrijfscultuur hoefde te veranderen.

Vind je kernwaarden

Hoe kom je erachter wat voor jou de beste bedrijfscultuur is? Hoe definieer je maximaal vijf kernwaarden die voor jou het verschil uitmaken? Dat laat David Sluis je ervaren in zijn workshop tijdens de BusinessBoost Experience. Hij doet dat onder meer door het volgende gedachte-experiment: stel dat je morgen aan de overkant een nieuwe zaak opent, welke medewerkers neem je dan als eerste mee?

“Ik dwing deelnemers een scherpe keuze te maken. Vervolgens laat ik ze nadenken waarom ze juist die keuze hebben gemaakt, welke kernwaarden daarachter zitten.” Met de techniek van de ABCD-quadrant leert hij hoe je medewerkers kunt rangschikken naar ‘meest passend bij de juiste bedrijfscultuur’ tot ‘minst passend bij de juiste bedrijfscultuur’.

Verder zal hij onder meer ingaan op het ‘hard’ maken van ‘softe’ kernwaarden, geeft hij tips voor een betere sourcing en hoe je een onderscheidende ‘employee value proposition’ ontwikkelt. Tot slot heeft Sluis aanbevelingen op het gebied van contractvormen en wat daarin wel en niet werkt.

Kom voor meer geheimen om een winnend team samen te stellen naar de workshops van David Sluis op 10 juli (Zwolle), 24 september (Rotterdam) en 9 oktober (Amsterdam). Schrijf je gratis in voor BusinessBoost Experience.

LEES OOK: Deze ondernemer bereidt 10.000 verse maaltijden per dag (en heeft nog steeds honger)