Als ál je medewerkers hun unieke talenten ontwikkelen, hebben ze meer plezier in hun werk en blijven ze beter inzetbaar. Blijven denken in carrièrekansen is van belang voor werkenden van alle leeftijden. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Hoe ziet je team van medewerkers eruit? Zit iedereen op de juiste plek? Doet iedereen waar hij goed in is? En hoe is dat over vijf jaar? En over tien jaar? Welke vaardigheden en kennis heeft de organisatie dan nodig? Hoe zorg je dat je die dan in huis hebt?

Lees de whitepaper ‘De medewerker aan zet’ met voorbeelden en praktische tips van professionals.

De arbeidsmarkt verandert snel

Technologische ontwikkelingen maken de wereld kleiner en zorgen ervoor dat processen soepeler verlopen. Maatschappelijke en politieke veranderingen, bijvoorbeeld de verhoging van de pensioenleeftijd, zorgen ervoor dat bedrijven steeds andere keuzes moeten maken. Organisaties stellen continu hun koers bij. Het is belangrijk dat jouw medewerkers met je meebewegen in deze koers.

Eigen verantwoordelijkheid

Maar ook voor medewerkers zelf is het noodzakelijk te blijven leren. Om in de toekomst waardevol te blijven voor de arbeidsmarkt, moeten werkenden tijdig anticiperen op de ontwikkelingen. Dat begint al direct na het afstuderen. Maar mensen zijn gedurende hun hele loopbaan verantwoordelijk voor hun eigen duurzame inzetbaarheid: zowel de 20-jarige als de 50-plusser. Of hij nu bij je in vaste dienst is of als zzp’er tijdelijk aan je is verbonden. Want als werkende vervul je tegenwoordig in je leven meerdere rollen, misschien zelfs op verschillende vakgebieden. Dat lukt alleen als je je leven lang bijleert.

De werkgever faciliteert

Denken in carrièrekansen begint bij bewustwording. Help je mensen daarbij. Ga het gesprek aan en zorg dat al je medewerkers hun talenten leren herkennen en scherp te houden. Jij als werkgever faciliteert, assisteert en denkt met ze mee. Levenlang leren is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Aan de slag

Hoe help je al je medewerkers om in carrièrekansen te blijven denken? En hoe faciliteer je iedereen daarin?

Lees de whitepaper ‘De medewerker aan zet’ met voorbeelden en praktische tips van professionals.