Digitaal bankieren dwingt banken om afscheid te nemen van hun bakstenen én hun personeel. ING kondigde dinsdag een forse snijoperatie aan, in navolging van Rabobank en ABN Amro.

ING maakte dinsdag bekend dat de bank 1.700 arbeidsplaatsen schrapt bij retaildivisie – zeg maar het kantorennetwerk dat particulieren en kleine bedrijven bedient. Dat is 16 procent van het totaal. Daarbovenop moeten nog eens 1.075 zzp’ers hun biezen pakken.

ABN Amro maakte eerder deze maand bekend dat er 600 tot duizend banen bij haar consumententak verdwijnen, 10 tot 15 procent op een totaal van ruim 6.300 voltijdsbanen
.
De Rabobank gaf begin dit jaar aan dat tot 2016 8.000 van de 28.000 banen bij lokale banken zullen verdwijnen.

Internetbankieren en apps

Banken zien letterlijk per dag hoe het gedrag van hun klanten verandert. Via hun internetsite en hun apps kunnen ze exact monitoren wat we wanneer doen. De snelheid waarin we digitaal bankieren omhelzen, moet hen verbijsteren.

De Rabobank, de eerste grootbank die mobiel bankieren introduceerde, signaleerde eerder dit jaar dat het aantal klanten dat mobiele applicaties gebruikt, de afgelopen twee jaar opeens verdrievoudigde naar 2 miljoen.

ING maakte deze maand bekend dat in drie jaar tijd het aantal gebruikers van de bancaire app steeg van nul naar 2 miljoen. Dat zijn niet alleen twintigers en dertigers;  het afgelopen jaar steeg het aantal 65-plussers onder de gebruikers met 67 procent. De oudste gebruiker  is 105.

Bankkantoor verliest waarde

Als zelfs bejaarden al via hun mobieltje bankieren, verliest het fysieke kantoor nog sneller zijn waarde. Dat dwingt banken waarschijnlijk tot zwaardere en snellere ingrepen dat ze aanvankelijk van plan waren.

Indicatief is de reorganisatie die ING dinsdag bekend maakte. Terwijl de vakbonden nog in gesprek dachten te zijn over een geleidelijke teruggang, geeft de bank omineus aan dat er sprake is van ‘heel beperkt’ natuurlijk verloop.

Reken erop dat de grootbanken de komende jaren permanent reorganiseren. De digitalisering is nog lang niet ten einde. Mobiel bankieren zal verder oprukken, zeker als mobiel betalen gangbaar wordt. Hypotheekadvies – een van de weinige zaken waarvoor je nog naar een bankkantoor ging – kan nu ook via de webcam.

En dus zal het aantal kantoren verder afnemen. De Rabobank sloot de afgelopen twee jaar 262 kantoren. ABN Amro sloot vorig jaar 50 vestigingen; dit jaar nog eens 63. De balie maakt plaats voor internetssites, apps, servicepunten in winkels én ambulante accountmanagers.

Het menselijk gezicht  verdwijnt dus niet helemaal. ING signaleerde vorig jaar dat ondernemers juist meer behoefte krijgen aan menselijk contact met hun bank: 30.000 mkb-klanten meer dan voorheen hebben nu een relatiemanager.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl