• ChatGPT-maker OpenAI lanceerde begin dit jaar de GPT Store, waar app-makers hun eigen gespecialiseerde versies van de chatbot kunnen aanbieden.
  • OpenAI probeert nu samen met een handjevol ontwikkelaars het verdienmodel te perfectioneren, alvorens het dit breed uitrolt.
  • Sommige app-makers, waaronder een Amsterdamse student, wachten niet op OpenAI en hebben andere manieren bedacht om geld te verdienen met de softwareshop.
  • Lees ook: Ik vroeg de nieuwe ChatGPT om een baan voor me te vinden en werd verrast door wat ik te zien kreeg

Afgelopen januari lanceerde ChatGPT-maker OpenAI de GPT Store. Een plek waarin app-makers hun eigen gespecialiseerde versies van ChatGPT kunnen aanbieden. Het was aanvankelijk alleen beschikbaar voor mensen die een ChatGPT Plus abonnement hadden.

Met de lancering leek het erop dat OpenAI de App Store van Apple probeerde te kopiëren en er een nieuwe inkomstenbron bij had, want het beloofde dat het er uiteindelijk ook een verdienmodel voor de app-makers aan zou koppelen. Dit zou in het eerste kwartaal van dit jaar uitgerold worden en wordt nu getest door een handjevol Amerikaanse ontwikkelaars.

De testers hebben als taak om samen het verdienmodel te perfectioneren. Daarbij staat het erkennen en belonen van app-makers wiens creativiteit en inzet het ecosysteem hebben verrijkt bovenaan.

Maar sommige ontwikkelaars wachten niet op OpenAI en hebben andere manieren bedacht om geld te verdienen aan de GPT’s die ze in de softwareshop aanbieden.

App-makers leven van 'freemium'-inkomsten

Business Insider sprak met Vicente Silveira en Karthik Ramasamy, twee app-makers die elkaar al meer dan tien jaar kennen. Beide zijn bekend in de wereld van big tech. Silveira werkte onder andere bij LinkedIn en Uber en Ramasamy bij Google en WhatsApp.

De twee werken al sinds maart 2023 aan aangepaste GPT's. Op dat moment introduceerde OpenAI plugins, de voorloper op het huidige model. Het leidde tot een GPT die in staat is om PDF's te analyseren. Op dit moment is het de op vijf na meest populaire GPT in de categorie 'productiviteit'.

De twee app-makers kunnen van hun GPT's leven, omdat ze er een 'freemium'-model aan hebben gekoppeld. Dat betekent dat hun app, PDF Ai PDF, in de basis gratis te gebruiken is, maar er voor meer functionaliteiten een abonnement afgesloten moet worden.

In dit geval betekent dat dat de gebruiker moet overstappen naar een eigen AI-model van het bedrijf dat de twee hebben opgezet: Ai Drive. Hier kunnen gebruikers meer opslagruimte kopen door op de website van hun bedrijf een 'Ai Drive premium subscription' af te sluiten.

Ook wordt het mogelijk hun software op andere chatbots als Google's Gemini of Anthropic's Claude te gebruiken, als deze beter geschikt zijn voor hetgeen geanalyseerd moet worden.

"We konden de vroege vogels die in de GPT Store actief waren, snel bereiken. Iets wat onmogelijk is met een advertentie", zegt Silveria tegen Business Insider. "We hebben daardoor 300 duizend gebruikers zonder te adverteren."

Een Amsterdamse student die liever anoniem wil blijven, gebruikt zijn GPT ook om klanten te winnen voor zijn eigen bedrijf Charly AI. Zijn GPT, Humanizer Pro, is de op een na populairste schrijf-app in de GPT Store en moet menselijk klinkende teksten genereren.

De student haalt niet alleen klanten uit de Humanizer Pro, maar verdient er ook geld mee. Hij plaatst advertenties en werkt met gesponsorde links, waarmee hij een commissie verdient.

De GPT-maker zegt dat hij uitgedaagd werd om creatief na te denken over hoe hij geld kon verdienen met zijn GPT, omdat OpenAI alleen in de VS nog omzet deelt met app-makers.

OpenAI maakte onlangs enkele GPT's gratis toegankelijk

OpenAI maakte in mei niet alleen bekend dat het nieuwste model - GPT-4.o - door iedereen te gebruiken zou zijn, maar dat ook enkele GPT's gratis toegankelijk zouden worden.

Volgens de maker van Humanizer Pro is het een welkome verandering. De Amsterdammer denkt dat hij meer bezoekers op zijn website zal krijgen en hij dus mogelijk meer zal gaan verdienen, al denkt hij wel dat de kwaliteit van het websiteverkeer zal afnemen.

"Voorheen betaalden mensen die gebruik maakten van GPT's 20 euro per maand. Daarmee bewezen ze dat ze geld uit wilden geven aan AI-software en waren het dus kwalitatief betere bezoekers", zegt de student. "Nu alle gebruikers toegang hebben tot GPT's, zal de kwaliteit van de bezoekers dalen, maar de hoeveelheid toenemen."

Volgens Silveria en Ramasay is de aangekondigde verandering goed voor het vertrouwen in GPT's. De twee stellen dat ze waren uitgenodigd voor de lancering van GPT-4.o en daarna nog meer vertrouwen hadden in OpenAI's plannen voor de GPT Store.

"Het is nog vroeg, en als je het vergelijkt met andere marktplaatsen als Apple's App Store en Google's Play Store, krijg je daar meer mogelijkheden", zegt Silveria. "Naarmate het bedrijf groeit, is het een blijk van vertrouwen dat OpenAI toekomst ziet voor deze tools."

LEES OOK: De nieuwste versie van ChatGPT kan ook kijken, praten en luisteren – dat roept weer speculaties op over romantische relaties met chatbots