Het behouden van statiegeld op PET-flessen biedt Nederlandse supermarkten een kans om het inzamelsysteem rendabel te maken. Aldi en Lidl geven het goede voorbeeld.
Dat schrijft Piet Vink, voormalig CFO van Aldi Nederland in een ingezonden artikel op de Levensmiddelenkrant, aldus Duurzaambedrijfsleven.nl.
Volgens Vink is de recente beslissing van staatssecretaris Mansveld om statiegeld niet af te schaffen een mooi moment voor supermarkten in Nederland om bestaande systemen te vernieuwen. “Van een systeem dat niet kost, maar opbrengt”, schrijft Vink.
Dat het mogelijk is, bewijzen supermarktketens Aldi en Lidl volgens Vink. “Deze ondernemingen hebben op zelfstandige wijze invulling gegeven aan het statiegeldsysteem, waardoor het hen nu al meer oplevert dan kost”, schrijft de voormalig Aldi-topman. Mede door gebruik te maken van nieuwere technologie, is het statiegeldsysteem voor deze bedrijven winstgevend volgens een studie van CE Delft.
Gesloten systeem
In tegenstelling tot andere ketens, hebben Aldi en Lidl ieder een eigen gesloten systeem. Aldi perst de flessen direct na inname samen, wat opslag- en vervoerskosten bespaart. Lidl maakt gebruik van een geautomatiseerd liftsysteem dat de flessen in transparante zakken stopt. Beide systemen maken een apart telcentrum overbodig.
Daarnaast gebruikt Lidl het gerecyclede PET als grondstof voor nieuwe flessen. Volgens de supermarkt garandeert het statiegeldsysteem een hoge kwaliteit van de PET-stroom, in tegenstelling tot inzameling via plastic-bakken op straat.
Vink roept bedrijven op hun voordeel te doen met het behouden van het statiegeld. "Ik weet dat het kan, want ik heb het zelf voor miljoenen flessen per jaar gedaan", schrijft de oud-topman.
Lees ook op Duurzaambedrijfsleven.nl
Onhoorbare geluidsgolven verwarmen woning zeer efficiënt
Deze fabriek gebruikt poep als bron voor kunstmest en hernieuwbare stroom
Windmolens stiller door bekleding van 'uilenvleugels'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl