Albert Heijn behoort in België tot de goedkopere supermarkten. En dat voelt de Belgische concurrent Delhaize in de portemonnee.

De Belgische supermarktsector is al maanden in rep en roer door de Nederlandse grootgrutter Albert Heijn, die zo’n twintig vestigingen in het land heeft. Waar de supermarktketen in ons land tot de duurdere winkels behoort, is Albert Heijn in België een stuk goedkoper dan de concurrenten. De supermarktprijzen in Nederland liggen gemiddeld 12 procent lager dan in België.

En dat zet druk op andere ketens. De prijzen van producten in supermarkten in België waar een filiaal van Albert Heijn in de buurt is, liggen gemiddeld 2 procent lager dan waar het Nederlandse bedrijf niet aanwezig is, bleek in maart uit onderzoek van AC Nielsen.

Verscheidene Belgische boerenorganisaties klaagden al over het prijsbeleid van Albert Heijn, omdat het volgens hen nu steeds moeilijker wordt om correcte prijzen voor hun producten te ontvangen.

Resultaten Delhaize onder druk

Dat alles heeft grote gevolgen voor de Delhaize, een directe concurrent van Albert Heijn. Beide winkelformules mikken op dezelfde klanten, maar AH is zo’n 10 procent goedkoper dan zijn Belgische concurrent. Daarnaast staat Delhaize ook onder druk van discounter Colruyt, de opkomende Lidl en de komst van online.

In het tweede kwartaal zag Delhaize, dat onder leiding staat van de Nederlander Frans Muller, de vergelijkbare omzet op de Belgische thuismarkt met 1,2 procent dalen, zo blijkt uit de cijfers die het bedrijf donderdag publiceerde.

Geen wonder dat Delhaize in juni aankondigde de komende 3 jaar 2500 banen te gaan schrappen bij de Belgische activiteiten en 14 onrendabele supermarkten te sluiten. Volgens Delhaize zijn de maatregelen nodig om de toekomst van het supermarktconcern in België veilig te stellen.

Groei buiten België

Gelukkig weet Delhaize de krimpende opbrengsten in België te compenseren met een vergelijkbare omzetgroei van 3,3 procent in de Verenigde Staten, waar het concern actief is met drie supermarktketens.

Ook in Zuidoost-Europa wist het in april, mei en juni meer inkomsten te boeken dan een jaar eerder, al zorgden onder meer afschrijvingen op de bezittingen in Servië ervoor dat er onder de streep een nettoverlies van 45 miljoen euro overbleef.

Buiten België groeit Delhaize dus, maar op de eigen thuismarkt blijft het concern onder druk staan. En die druk zal alleen maar toenemen. Analisten van Rabobank denken dat Albert Heijn het aantal filialen in België de komende twee jaar uit gaat breiden tot 70 stuks en daarnaast in zal zetten op afhaallocaties voor online bestelde boodschappen.

De Belgische supermarktwereld zal de komende jaren waarschijnlijk kennismaken met de forse prijzenslag die al jaren in de VS en Nederland woedt.

Bron: Z24/ANP

Lees ook

Waarom we wel Lidl en niet Albert Heijn op vakantie tegenkomen

Het geheim van de Aldi-wijn (en ook Lidl)

Verkooptrucje van Albert Heijn? Groter pak met minder inhoud

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl