Het Japanse internetbedrijf United zag de beurskoers in een half jaar tijd omhoog schieten. De oorzaak? Een app met schattige poppetjes, mede ontwikkeld door zeven vrouwen.
Schattig, lieflijk, snoezig. Het zijn termen die in het Japans te vatten zijn met één woord: kawaii. Denk aan Hello Kitty, de karakters van Pokémon of mangapoppetjes met grote ogen.
De onschuldige figuurtjes zijn niet alleen populair in Japan, maar hebben wereldwijd een schare fans. Dat is één van de redenen waarom de app CocoPPa van het Japanse bedrijf United 10 miljoen keer gedownload is. En die app, waarmee je het startscherm van je smartphone kunt personaliseren met schattige poppetjes, betekende tevens de redding van het bedrijf.
Beurskoers veert op
Zeven jaar geleden ging United naar de beurs, toen nog onder een andere naam, schrijft persbureau Bloomberg. De koers van het onlinemarketingbedrijf stortte in: 95 procent van de beurswaarde verdampte in drie jaar tijd.
Maar sinds een fusie en naamsverandering in december vorig jaar gaat het United voor de wind. Het aandeel is met ruim 2.300 procent gestegen. De hoofdreden daarvoor is een groep van tien programmeurs die apps ontwikkelen.
Gevoel voor schattigheid
De succesvolste is tot nu toe CocoPPa, een applicatie voor Apple's besturingssysteem iOS en Google's Android die is ontwikkeld door zeven vrouwen en drie mannen. De slogan van de app is: 'Let's make the cutest home screen in the world.' CocoPPa heeft een databank van 200 duizend icoontjes en achtergronden, van een koddig schaap tot een snoezig poesje. Daarmee kan de smartphone omgetoverd worden tot een paradijs van lieflijkheid.
Het hoge percentage vrouwelijke programmeurs heeft een reden: zij zijn opgegroeid met emoji, de smileys die Japanners gebruiken in sms'jes, en hebben daardoor een goed gevoel voor schattigheid. United-directeur Hiroki Teshima zegt dat alleen vrouwen werken aan de inhoud van de app. "Ik geef een schets van het concept en zij vullen het in."
In december stond CocoPPa nog op 530 duizend downloads, maar dat is in een half jaar tijd vertwintigvoudigd. Hoewel de applicatie slechts beschikbaar is in het Japans, Koreaans, Chinees en Engels, is de app wereldwijd populair: 86 procent van de downloads gebeurt buiten Japan. Teshima: "CocoPPa is visueel, dus er is geen taalbarrière."
Lees ook op Z24
Emoticons in zakelijke mails, mag dat?
Crisis: Japanse vrouwen korten man op zakgeld
'Japanse vrouw valt op man met staatsobligaties'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl