Hilco liet weten de HMV-activiteiten weer gezond te willen maken. De investeringsmaatschappij zei onder meer de beslissing om tablets en andere elektronica te gaan verkopen te zullen terugdraaien en juist meer ruimte te creëren voor een ,,verbeterd muzikaal en visueel aanbod”.

Hilco kocht in januari al de schulden van HMV op. Ook exploiteert het bedrijf al ruim twee jaar de HMV-winkels in Canada. Die zijn inmiddels weer winstgevend. Volgens analisten staan platenmaatschappijen en filmstudio’s achter de overname, omdat ze nog enige concurrentie in stand willen houden met Apple en Amazon.com.

Fopp

Naast de 132 HMV-winkels, krijgt Hilco ook de zeggenschap over 9 vestigingen die opereren onder de merknaam Fopp. HMV beschikt op dit moment nog over ruim 230 winkels. De vestigingen die niet door Hilco worden overgenomen, zullen waarschijnlijk worden gesloten.

Het 92-jarige HMV verkeert al jaren in zwaar weer, mede door de terugloop van de verkoop van cd’s en dvd’s. Dat komt onder meer door de populariteit van online verkopers en de toename in downloads.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl