Dat bleek donderdag bij de presentatie van de kwartaalciijfers over de periode
december 2011 tot en met februari dit jaar.

H&M zag de omzet in het kwartaal weliswaar met 13 procent stijgen tot
omgerekend 3,1 miljard euro. Maar de brutowinst nam minder toe dan analisten
hadden verwacht en bleek steken op omgerekend 1,76 miljard euro. Dit komt
neer op een brutomarge van 55,8 procent, terwijl deze winstmarge in dezelfde
periode een jaar eerder nog op 57,8 procent lag.

De Zweedse keten heeft er naar eigen zeggen voor gekozen om hogere
inkoopkosten, mede vanwege gestegen grondstofprijzen, niet door te berekenen
aan klanten. Het bedrijf kiest hiermee voor behoud van marktaandeel, dat ten
koste gaat van de winstmarge.

H&M en Zara

H&M lijkt het iets zwaarder te hebben in de economische crisis dan zijn
Spaanse rivaal Inditex, vooral bekend van het modemerk Zara.

Inditex maakt afgelopen week jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2011.
Daaruit bleek dat Inditex van november 2011 tot en met januari dit jaar een
omzet boekte van 4,1 miljard euro, bij een brutowinst van 2,4 miljard euro.
Dit leverde een brutomarge van 0,59 procent op, fors hoger dan die van H&M.

Inditex voert met Zara en andere merken al jaren de strategie om collecties
zeer snel te wisselen, afhankelijk van de vraag van het moment, waardoor het
relatief betere prijzen kan vragen en minder problemen heeft met onverkochte
voorraad.

lees ook:

Succesformule Zara inspireert C&A

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl