De kledingmerken H&M, Levi Strauss en Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, zijn het transparantst over hoe hun kleding wordt gemaakt. Luxe merken als Chanel en Hermes kunnen wat dat betreft nog een hoop verbeteren.
Dat concludeert Fashion Revolution in een rapport (pdf). De Britse non-profit organisatie deed onderzoek naar veertig van de grootste modeketens ter wereld, gemeten naar omzet.
Alle bedrijven kregen een enquête toegestuurd, om meer te weten te komen over de productie van hun jurken, rokken, broeken en andere kledij. Tien bedrijven stuurden de vragenlijst ingevuld en wel terug. Voor de andere dertig modemerken baseerde Fashion Retail zich op informatie die openbaar beschikbaar is op websites en in jaarverslagen.
Intransparante productieketen
Bij de productie van een enkel kledingstuk zijn vele partijen betrokken, schrijven de onderzoekers. Sommige merken werken met duizenden fabrieken, die de kleding in elkaar zetten. Niet dat de modeketens met al die fabrieken contracten afsluiten. Doorgaans sluiten ze een deal met een leverancier die het werk verdeeld over verschillende fabrieken.
Die fabrieken kopen hun stof weer in bij andere partijen. Het weven en kleuren van de stof gebeurt weer door anderen. De productieketen van kleding is dusdanig lang en ingewikkeld, dat het moeilijk is om overzicht te houden. Vaak weet een modeketen nog wel wie de kleding in elkaar zet, maar wie de stof heeft geweven is onbekend.
Fashion Transparency Index
Als je niet weet wie er betrokken is bij het maken van de kleding, kun je ook niet controleren of de arbeidsomstandigheden in de haak zijn. Daarom heeft Fashion Revolution de Fashion Transparency opgezet, om kledingmerken (en de consument) bewust te maken van de problemen.
Volgens de non-profit organisatie zijn Levi Strauss, H&M en Inditex het transparantst over hoe de kleding wordt gemaakt. Levi voert met een score van 77 procent de index aan, H&M en Inditex volgens met beide 76 procent. De gemiddelde score van de veertig modeketens ligt op 42 procent.
Opvallend is dat Primark beter dan gemiddeld scoort met 67 procent. De Ierse budgetmodeketen lag in het verleden veelvuldig onder vuur vanwege vermeende uitbuiting van werknemers in kledingfabrieken.
Luxe merken als Chanel (10 procent) en Hermes (17 procent) lopen ver achter qua transparantie; de meeste maken niks bekend over het productieproces en hebben alleen een gedragscode online staan. "Dit was misschien voldoende in de jaren negentig, in de laatste twintig jaar is maatschappelijk verantwoord ondernemen een stuk belangrijker geworden."
(klik voor vergroting)
Volgens het rapport is de publieke communicatie van Levi, H&M en Inditex over hun productieketen beter in orde dan van de meeste andere merken. Ook werken ze samen met vakbonden en ngo's om de arbeidsomstandigheden in fabrieken te verbeteren.
Maar, merken de onderzoekers op, "er is ook veel dat ze niet aan het publiek vertellen, zeker als je voorbij de eerste productielijn kijkt". Alle veertig modemerken die zijn meegenomen in het onderzoek kunnen volgens Fashion Revolution hun transparantie en communicatie verbeteren.
Lees ook
Primark, H&M en Zara: zo groot is het prijsverschil op de damesafdeling
Zijn Instagram en Pinterest de sluipmoordenaars van de retail?
22-jarige student uit Drenthe klust bij als topmodel in India
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl