Het nucleaire akkoord met Iran  maakt de weg vrij voor handel met het land. Dat biedt enorme kansen voor Nederlandse ondernemers, van kassenbouwers tot multinationals.

Bijna 80 miljoen inwoners, één van de 20 grootste economieën ter wereld, een potentieel rijk land dankzij olie- en gasreserves die tot de grootste ter wereld behoren. Dat is Iran. Geen wonder dat de hele westerse wereld, inclusief Nederlandse ondernemers, staat te trappelen om naar Teheran af te reizen.

Iran was voor Nederland een niet onbelangrijk handelsland. Vóór de sancties, in 2010, importeerden we voor ruim een miljard euro — voornamelijk olie — en exporteerden we voor pakweg 600 miljoen. Vier jaar later was dat opgedroogd tot een schamele 23 miljoen euro aan importen en een export van 374 miloen euro.

Groentekassen

Iran heeft geld genoeg. Op buitenlandse rekeningen staat volgens de Volkskrant naar schatting zo’n 100 miljard dollar. Dat geld, veelal betalingen voor olie en gas, staat bij banken die dat niet aan Iran durfden over te maken. Die tegoeden komen nu in principe vrij, al is nog onduidelijk hoe snel.

En dus hopen velen van die goudberg een graantje mee te pikken. Zoals kassenbouwer Van der Hoeven Horticultural. Die verkende dit voorjaar al de markt, zegt verkoopmanager Pascal den Heijer in Het Financieele Dagblad. Iran zou duizenden hectares aan groentekassen willen bouwen, in potentie een kolossale markt.

Behalve voor landbouwbedrijven biedt Iran ook grote kansen voor toeleveranciers van de olie-en gasindustrie. De installaties in het land zijn niet zelden verouderd, net als havens en andere infrastructuur. Shell wil ook graag weer zakendoen in de oliestaat.

Auto-industrie

Een andere kans vormt de auto-industrie. Het is na de energiesector in grootte de tweede bedrijfstak van het land. Iran weert tot nu toe buitenlandse fabrikanten, maar produceert zelf maar liefst 1 miljoen auto's per jaar. Vier jaar geleden waren dat er overigens nog 1,6 miljoen, maar ook deze branche leed onder de sancties.

Maar eigenlijk liggen er mogelijkheden in elke bedrijfstak, van toerisme tot zakelijke dienstverlening. Dinsdag werd bekend dat DHL en TNT Express gaan samenwerken met de Iraanse posterijen. Die gaan pakjes in het land ophalen en afleveren aan de beide expressbedrijven.

Trots melden de Iraniërs dat ze een reusachtige geschiedenis op dit gebied hebben: al in de zesde eeuw voor Christus had het land speciale ruiters die op vaste afstanden van elkaar gestationeerd waren om koninklijke decreten in het land te verspreiden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl