Tesla krijgt snel serieuze concurrentie.

Porsche verwacht zijn eerste volledig elektrische auto, de Mission E, in 2020 van de band te laten rollen.

Porsche, dat een dochtermaatschappij is van Volkwagen, wil uiteindelijk 20.000 Mission E-modellen per jaar verlopen, meldt de Duitse nieuwssite Automobilwoche afgelopen zondag.

Het bedrijf zei in juli al 1400 mensen aan te nemen om Mission E van de grond te krijgen, meldde Reuters. Eerder hield het bedrijf het nog op 1000 mensen.

Porsche onthulde het concept van de Mission E in eerste instantie tijdens de International Motor Show in Frankfurt in september 2015. Toen bleek dat de auto een bereik van ruim 400 kilometer zal hebben en ook voorzien zal zijn van een aantal andere innovatieve technologieën.

Terwijl het bedrijf nog niet bekend heeft gemaakt wat de high-tech toepassingen in het productiemodel zullen zijn, licht het Mission E-concept dat vorig jaar is vertoond een tipje van de sluier op van wat we kunnen verwachten van het uiteindelijke product.

Hier is een blik van de coolste toepassingen in het Mission E-concept die in de productie-versie terecht kunnen komen.


Met twee motoren heeft de all-wheel-drive Mission E een vermogen dat gelijk is aan 600 pk.

Foto: Porsche

De auto wordt helemaal aangedreven door een geavanceerde lithium-ion-accu. De accu strekt zich uit over de hele lengte onder de auto zodat het gewicht gelijkmatig wordt verdeeld.

Foto: Porsche

Inductieve oplaad-technologie zorgt ervoor dat de auto op en unieke manier kan opladen. Om te laden, rijdt de gebruiker gewoon over een plaat in de garage en de batterij begint automatisch aan het oplaadproces.

Foto: Porsche

De batterij kan ook worden opgeladen via een gebruikelijk oplaadstation of via een kabel. De oplaadpoort is verborgen aan de zijkant van de voorbumper.

Foto: Porsche

In slechts 15 minuten kan de auto tot 80% opladen, waarmee het een bereik heeft van meer dan 400 kilometer. Met een volle accu kan hij tot 500 kilometer rijden. Model S van Tesla met een 85 kWh-accu heeft volgens EPA-beoordelingen een bereik van 435 kilometer per oplaadbeurt.

Foto: Porsche

Het conceptmodel van de Mission E kan een topsnelheid van ruim 240 kilometer per uur halen en gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 3,5 seconden. Maar Model S P100D van Tesla kan van 0 tot 96,5 kilometer per uur in 2,5 seconden in de Ludicrous Mode.

Foto: Porsche

De sport-auto heeft vier stoelen en vier deuren die op een totaal nieuwe manier opengaan.

Foto: Porsche

De auto heeft geen buitenspiegels. In plaats daarvan zijn er camera's die alles rondom te auto opnemen en dat aan de onderkant van de voorruit laat zien. Gebruikers kunnen ook kiezen voor uitgebreidere veiligheidsinformatie om dit gebied.

Foto: Porsche

De bestuurder kan ook het menu van de auto bedienen door ingebouwde eye-tracking- technologie te gebruiken. Een camera detecteert waar een bestuurder naar kijkt en bepaalt dan welk instrument op het dashboard de gebruiker wil openen. De bestuurder kan daarna bevestigen dat dat dit inderdaad de goede keuze is is door op een knopje op het stuur te drukken.

Foto: Porsche

De display van de auto verandert ook als de bestuurder van positie wijzigt. Dus als de bestuurders hoger of lager in zijn stoel gaat zitten zullen de instrumenten die zijn aangegeven op de de display meebegwegen met de bestuurder.

Foto: Porsche