Tal van vliegmaatschappijen hebben een thuisluchthaven vanwaaruit al hun vluchten – of een overgrote meerderheid – vertrekt. Als passagier kun je hier handig mee spelen om een goedkoper ticket te vinden.
Deze praktijk heet ‘hidden city ticketing’ en is niet altijd toegestaan, afhankelijk van de voorwaarden die jouw maatschappij hanteert.
Het principe is erg simpel. Laten we even uitgaan van Peter. Hij wil met KLM van Amsterdam naar Parijs vliegen, maar ziet dat een ticket aan de dure kant is op die route. Dus kijkt hij verder en ontdekt een ticket van Amsterdam naar Madrid, waarbij hij op Parijs moet overstappen.
Het ticket naar Madrid met overstap blijkt goedkoper dan de rechtstreekse vlucht van Schiphol naar Parijs, hoewel het exact dezelfde vlucht betreft. Parijs is de hidden city in dit voorbeeld.
Peter koopt dus een ticket tussen Amsterdam (AMS) en Madrid (MAD), maar loopt na aankomst op luchthaven Parijs-Charles de Gaulle (CDG) gewoon naar buiten en stapt niet over.
Een rekenvoorbeeld: op dinsdag 12 februari 2019 kost een directe vlucht van AMS naar CDG 116,31 euro (inclusief alle kosten). Peter vertrekt dan om 12.25 uur. Een ticket naar MAD met dezelfde vlucht om 12.25 uur vanuit AMS kost echter slechts 89,71 euro. Kortom, een verschil van meer dan 26 euro voor wat in feite dezelfde reis is.
Vraag en concurrentie
Dat een ticket voor een langere reis soms goedkoper uitvalt, heeft met veel factoren te maken. De vraag kan hoger zijn op de route tussen Amsterdam en Parijs dan tussen Amsterdam en Madrid.
Concurrenten - en daarvan heeft KLM er velen - spelen ook een rol. Als een andere maatschappij goedkope tickets tussen Amsterdam en Parijs aanbiedt, loont het voor KLM om daar tussenin te gaan zitten.
Scott Keyes van Scott's Cheap Flights legt aan Business Insider uit dat je wel moet oppassen met deze strategie.
"Het is 100 procent legaal, maar vaak wel tegen de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Met andere woorden: de maatschappijen vinden het niet leuk. Als ze weten wat je van plan bent, kunnen ze je de toegang tot het toestel weigeren."
Om te voorkomen dat dat gebeurt, moet je de volgende dingen in ogenschouw nemen:
- Alleen bij enkele reizen. Zo gauw je niet komt opdagen voor één deel van je reis, annuleert een maatschappij je ticket. Als Peter een retourvlucht van Brussel naar Oslo in gedachten had, wordt dat ticket dus ongeldig wanneer hij op Schiphol de vlucht naar Brussel laat schieten. Je kunt natuurlijk wel uitstappen op je transferluchthaven als je al op de terugreis bent.
- Neem alleen handbagage mee. Als je maar een korte overstaptijd hebt, gaat je ruimbagage meteen door naar het volgende toestel. Peters ingecheckte koffer zou dus in Brussel terecht gekomen zijn.
- Vertel het niet aan de airline. Als je boekt via de telefoon of incheckt bij de gate, vertel nooit dat je niet je volledige ticket gaat afleggen. Want dit is het moment dat een gate-agent je de toegang tot het vliegtuig kan weigeren.
- Geef je klantnummer niet af. Wees voorzichtig om hidden city ticketing toe te passen bij je favoriete maatschappij. Als zij zien dat je vaker een tweede vlucht laat schieten, kunnen ze overgaan tot inhouden van airmiles of je account op een andere manier beboeten. Hoe vaak dit voorkomt is echter niet bekend.
De controversiële natuur van hidden city ticketing zit 'm in de ethische overwegingen. De kosten voor tickets gaan door deze 'nepboeking' misschien omhoog voor andere passagiers, terwijl jij er als slimmerik juist voordeel van hebt. Ook zou de truc geleid hebben tot minder omzet en meer no-shows bij de luchtvaartmaatschappijen, schreef George Hobica van Airfarewatchdog recent.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat meerdere maatschappijen de website Skiplagged aanklaagden. Deze site zoekt de goedkoopste verbinding tussen twee luchthavens, inclusief tickets die dus elders eindigen. Op die manier hoef je niet handmatig op zoek naar de betere deals. Meer resultaat dan media-aandacht voor de website heeft dit nog niet opgeleverd.
"In theorie zou een vliegmaatschappij een paar airmiles kunnen confisqueren en zeggen dat je handelt in strijd met de regels van hun programma", zegt Keyes. Maar als je zelf geen kik geeft, is de kans groot dat de maatschappij er niet om zal malen. "In 99 van de 100 gevallen is het het niet waard voor de airline om mensen op te sporen."
Lees ook over luchtvaart en reizen:
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten
- 5 tips om goedkoper vliegtickets te boeken
- Dit zou een vliegticket eigenlijk moeten kosten als je btw, accijns en CO2-compensatie meerekent
- De 14 meest angstaanjagende landingsbanen ter wereld
- 15 grove misvattingen over het werken voor een vliegmaatschappij, volgens stewardessen