Webreus Amazon gooit de hele traditionele retailsector in de Verenigde Staten overhoop.
President Donald Trump neemt het bedrijf regelmatig onder vuur omdat Amazon de Amerikaanse postdienst te weinig zou betalen voor het bezorgen van pakketjes, kleine winkeliers zou schaden en ook te weinig belasting zou afdragen.
“Amazon richt grote schade toe aan belastingbetalende retailers”, tweette Trump in augustus 2017. “Dorpen, steden en staten in de hele VS lijden eronder – er gaan veel banen verloren!”
Maar het bedrijf van Jeff Bezos trekt zich weinig aan van de impact die het heeft op de samenleving.
In een interview met The Sunday Times, zei onderdirecteur internationale consumenten Russell Grandinetti dat het zijn baan is zich te richten op groei en dat het aan anderen is om uit te vogelen hoe ze om moeten gaan met de rol die Amazon speelt op de markt.
"Er worden regelmatig nieuwe technologieën ontwikkeld en dan worden wij gedwongen uit te zoeken hoe we die productiviteitswinst kunnen herinvesteren in nieuwe banen en op nieuwe manieren", zegt hij. "Dat is een belangrijke maatschappelijke taak en ook belangrijk voor regeringen om te doen. Ik denk niet dat onze taak verder gaat dan heel goed zijn in wat we doen."
'Amazon creëert zelf ook banen'
The Sunday Times stelt dat beleggers heel blij zullen zijn met zijn gerichte focus op omzet, maar critici zullen zich zorgen maken dat hij "een blinde vlek heeft voor de ontwrichting die Amazon veroorzaakt".
Toch ging Grandinetti wel degelijk in op de zorgen dat Amazon banen vernietigt door te benadrukken dat het zelf veel werk creëert: "We scheppen vele banen en niet alleen in ons eigen bedrijf - 100.000 in de VS afgelopen jaar en 5.000 in Groot-Brittannië - maar ook bij leveranciers", zegt hij.
CEO Jeff Bezos van Amazon heeft al meerdere malen gezegd dat zijn bedrijf klaar is het debat aan te gaan over regulering.
"Als je kijkt naar de grote techbedrijven dan zijn ze groot genoeg geworden op geïnspecteerd te worden", zei hij tijdens een evenement in Duitsland afgelopen april. "Dat is niks persoonlijks."
Volgens Bezos is het beleid ten aanzien van de macht van onlinebedrijven "een van de grootste vraagstukken van onze tijd". Hij zegt dat het internet het afgelopen decennium dan wel volwassen is geworden, maar dat "we als beschaving, als menselijke soort, nog niet hebben geleerd hoe we er mee om moeten gaan".