Het merk Blond Amsterdam begon in 2001 in een krakkemikkig pand aan de
hoofdstedelijke Spuistraat. Femque van Geffen en Janneke Dröge, vers
afgestudeerd van de kunstacademie, startten een bedrijfje in beschilderd
aardewerk. Een persoonlijk beschilderde theepot als afstudeercadeau, een
serie mokken voor een studentenhuis, dat werk.

Enorme groei
Inmiddels liggen de producten van Blond Amsterdam in meer dan 350 winkels,
waaronder de Bijenkorf en V&D, is er een eigen Blond winkel en sinds een
maand een webshop. Naast aardewerk is er ook Blond beddengoed,
badaccessoires, kantoorartikelen, wenskaarten, boeken en kleding. Binnenkort
komen daar Blond sieraden en een limited edition Vespa scooter bij. En wie
met KLM vliegt, krijgt zijn sandwich in een door Blond ontworpen verpakking.

Ondanks deze enorme productie-uitbreiding is het bedrijfje in de afgelopen
acht jaar nauwelijks in omvang gegroeid. Nog steeds zitten Dröge en Van
Geffen het merendeel van de tijd te schilderen en te ontwerpen.
Belangrijkste verschil ten opzichte van de Spuistraat-dagen is dat de
zakelijke kant van Blond sinds 2006 geregeld wordt door Willem Bas van
Bussel, de partner van Van Geffen. "De omvang van de operatie benauwt Femque
en Janneke af en toe. Zij willen zich vooral bezighouden met het maken en
ontwerpen van mooie en leuke dingen. Ik zorg ervoor dat het zakelijk goed
geregeld is", aldus Van Bussel.

Over omzet wil hij niets kwijt, alleen dat deze inmiddels zeven cijfers
bedraagt. Sinds 2006 verdubbelde de omzet elk jaar.

Licentiehouders
De snelle groei heeft het bedrijf gerealiseerd door het merk Blond in
licentie te geven. Blond ontwikkelt de producten, de licentiehouders doen de
productie, marketing en sales.

"Op deze schaal groeien, dat kun je onmogelijk zelf doen. Dat willen we ook
niet. Wij zijn goed in het bedenken en maken van concepten. Aangezien we
geen van drieën de ambitie hebben in een bedrijf met tientallen mensen te
werken, is het beter om sommige dingen aan anderen over te laten. Als het
aan ons ligt zitten we hier over vijf jaar nog steeds met z’n drieën", aldus
Van Bussel.

"Het is mijn droom om een hele Blond-wereld te scheppen", zegt Dröge. "Dat
mensen zich 24 uur per dag, zeven dagen per week met Blond-producten kunnen
omringen. Maar ik vind het heel plezierig dat de verantwoordelijkheid elders
ligt. Ik zou geen oog dichtdoen."

Control freaks
Met het uitbesteden van de productie heeft Blond zeker niet de controle uit
handen gegeven. Van Bussel: "Het is niet zo dat de partners een
Blond-handleiding gekregen hebben en ze hun gang mogen gaan. Voor alles ligt
de beslissing bij Femque en Janneke. Ik adviseer wel, maar als zij iets niet
zien zitten, gebeurt het niet. Het zijn allebei control freaks."

Die controle is ook de reden dat Blond nog maar mondjesmaat in het buitenland
te verkrijgen is. Het servies is te koop bij Manor, de Zwitserse V&D, en
de badlijn ligt bij de Duitse Douglas, maar over toekomstige internationale
stappen is Van Bussel nog onzeker.

Geen flagship in New York
"We zoeken al een tijdje naar een manier om met een goed gevoel buiten
Nederland aan de slag te gaan. We krijgen veel verzoeken van partijen die
agent van Blond in het buitenland willen worden. Maar dat zou betekenen dat
we niet kunnen bepalen hoe en waar we liggen. Als we gaan, willen we het
goed doen. Ik heb wel eens gekscherend voorgesteld om een flagship-store in
New York te openen. Maar dat zagen de dames nog niet zitten."

Van Bussel vindt het moeilijk om het succes van het merk te verklaren. "Er
zijn zoveel meisjes die leuk kunnen tekenen. Als je het opzetten van Blond
zou proberen na te doen, dan lukt dat niet. In veel gevallen was het een
kwestie van de juiste zakenpartner op het juiste tijdstip. Het is niet zo
dat er een hele strakke marketingstrategie achter zit. De dames doen wat ze
leuk vinden, dat blijkt ook commercieel aan te slaan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl