Toyota is woensdag met een grote terugroepactie begonnen van de Mirai, het paradepaardje onder de waterstofauto’s van Toyota. De auto kampt met problemen waardoor de motor uitvalt, en de bestuurder gedwongen wordt om zijn auto aan de kant te zetten.

Dat melden onder meer de  Finacial Times en persbureau Reuters. Zo’n 2.700 auto’s die zijn verkocht in Japan en de Verenigde Staten hebben problemen met de brandstofcel. Onder specifieke omstandigheden kan de brandstofcel een te hoog voltage produceren, waardoor het systeem uitvalt. Dat gebeurt volgens Toyota alleen als de auto van een helling afrijdt met het gaspedaal vol ingeduwd.

Waterstofauto Toyota

Het mankement heeft voor zo ver bekend nog geen ongelukken tot gevolg gehad. Toch is de terugroepactie voor Toyota pijnlijk. De Japanse autobouwer heeft stevig ingezet op de waterstofauto.

De Japanse automaker ziet waterstof als enige volwaardige schone opvolger van de huidige ‘vuile’ auto’s. Waterstofauto’s stoten alleen water uit, en zijn in een paar minuten volgetankt – een groot voordeel ten opzichte van een elektrische auto, die soms urenlang moet worden opgeladen.

Een auto met brandstofcel gebruikt waterstof en zuurstof om zelf zijn eigen elektriciteit op te wekken en daarmee een elektromotor van stroom te kunnen voorzien. Waterstof kan via elektrolyse worden gewonnen uit water en als de benodigde elektriciteit daarvoor milieuvriendelijk (zonne- of windenergie) wordt opgewekt is het een zeer schone brandstof.

Waterstofauto of volledig elektrisch

De Amerikaanse Environmental Protection Agency heeft becijferd dat de Mirai een efficiëntie heeft van 67 mijl per gallon (miles per gallon equivalent). Dat komt neer op 3,51 liter benzine-equivalent per 100 kilometer, wat ongeveer half zo efficiënt is als de volledig elektrische auto’s die momenteel op de markt zijn.

De Tesla Model S 85D, bereikt omgerekend 2,5 liter benzine-equivalent per 100 kilometer in stadsverkeer en 2,2 liter benzine-equivalent per 100 kilometer op de snelweg. Toyota denkt dat dit nadeel wordt opgeheven doordat de Mirai een grotere actieradius heeft dan andere elektrische auto’s.

Toyota wil in 2020 wereldwijd zeker 30.000 waterstofauto's verkopen. Dat is zeer ambitieus - het is tien keer zoveel als het aantal waterstofauto's dat Toyota dit jaar van plan is om te produceren.

Voorlopig gaat de verkoop van de Mirai nog niet erg hard, omdat er nauwelijks tankstations zijn waar waterstofauto's terecht kunnen. In Nederland zijn een handvol waterstoftankstations.