Kalasjnikov, de maker van ’s werelds meest gebruikte wapen, heeft een nieuw logo.
Eén van de grote succesverhalen uit de Sovjetunie beschikt nu over een gelikt ‘brand image’. Kalasjnikov, maker van het legendarische machinegeweer AK-47, presenteerde dinsdag met veel tamtam zijn nieuwe ‘corporate identity’, meldt de Moscow Times. Drie nieuwe merknamen, nieuwe logo’s, en een bijzonder ambitieuze bedrijfsstrategie.
Munitiemagazijn
Onder het merk Kalasjnikov worden voortaan wapens voor de militaire markt verkocht. Het nieuwe logo is geïnspireerd op het karakteristieke gekromde munitiemagazijn van de A-47. Kalasjnikov liet ook een eigen lettertype ontwerpen. Jachtgeweren worden gemarket onder de naam Baikal, en Izjmasj is er voor de sportschutters.
Topman Aleksej Krivoroetsjko zijn nieuwe branding dinsdag tijdens een gelikte persconferentie, met dames in nauwsluitende jurkjes en een ‘Sovjet-soldaat’ in uniform uit de Tweede Wereldoorlog. Enige Sovjet-nostalgie is nauwelijks te vermijden: de AK-47 staat bekend als het meest gebruikte machinegeweer ter wereld, en werd een icoon van de (bevrijdings)oorlogen in de derde wereld.
Jammer van die Amerikaanse markt
Zo’n duidelijke restyling is ideaal voor de Amerikaanse markt, zou je denken. Maar daar wringt hem de schoen. Tachtig procent van de afzet van Kalasjnikov gaat naar het buitenland, en het bedrijf stond op het punt om 200.000 ‘consumentenwapens’ naar de VS te exporteren. Maar toen werden de sancties tegen Rusland van kracht vanwege de inmenging in Oekraïne. Volgens een militaire denktank draaide Kalasjnikov vorig jaar 31 miljoen dollar verlies. Het bedrijf moest naarstig op zoek naar een nieuwe strategie.
Krivoroetsjko wil zich op nieuwe markten richten, waaronder Zuid-Amerika, Azië en Afrika, om het wegvallen van de Amerikaanse markt te compenseren. Met deze strategie moet de omzet worden verviervoudigd en moet de productie toenemen naar 300.000 wapens per jaar. Tegen 2020 wil Kalasjnikov de populairste wapenmaker ter wereld zijn.
Verouderde machines
Zwak punt van Kalasjnikov is de kleine binnenlandse markt: Russen hebben een vergunning nodig voor een wapen. Ook gaf Krivoroetsjko dat 90 procent van het machinepark van zijn bedrijf is verouderd. Daarom is een investering van 85 miljoen dollar nodig.
Maar de grootste zwakke schakel is Kalasjnikov's afhankelijk van het Russische leger. Die betoont zich een onberekenbare opdrachtgever. Daarbij draait het niet in de eerste plaats om mitrailleurs, maar om wapens van een iets groter kaliber: raketten. Volgens een analist is de raketbouw waar het bedrijf écht zijn geld mee verdient.
Hier een Russischtalige presentatie van de nieuwe huisstijl:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl