Vliegtuigbouwer Airbus bedacht in de voorbije jaren de nodige baanbrekende toestellen zoals de dubbeldeks A380. Voor interne logistieke operaties ontwierp het bedrijf echter de bizarre Beluga. Daar komt nu de Beluga XL bij.
De Beluga is een vrachtvliegtuig dat specifiek dient om vliegtuigrompen te vervoeren tussen de twee belangrijkste productielocaties van Airbus in Toulouse en Hamburg. De torso van een Airbus A320 of zelfs de vleugels van een grote ‘widebody’ A350 passen in de Beluga.
Naast deze Beluga-gevaartes gebruikt Airbus overigens ook schepen en vrachtwagens om kleinere onderdelen te vervoeren. Het zou te kostbaar zijn om alles in een vliegtuig te stoppen.
Deze week onthulde Airbus de nieuwste generatie van de knolvormige BelugaXL. De naam komt van de ‘witte dolfijn’, die in het Engels de ‘beluga whale’ genoemd wordt (delphinapterus leucas). Deze dolfijn heeft net als het toestel een bolle knobbel boven z’n hoofd.
Airbus besloot in 2014 om een XL-versie van de Beluga te ontwikkelen met het oog op grotere vraag naar vliegtuigen in de periode na 2019.
Airbus moet enorme ladingen onderdelen en halve vliegtuigen verplaatsen van Toulouse in Frankrijk naar de tweede fabriek bij het Duitse Hamburg.
In het begin gebruikte Airbus daarvoor een Boeing. Zoals de Guppy gebaseerd op de 377 Stratocruiser.
Maar een toestel van je concurrent gebruiken voor je eigen operatie is natuurlijk geen goed verhaal. Dus ontwikkelde Airbus de A300 door tot de A300-600ST Beluga.
Momenteel zet Airbus vijf van de toestellen in voor de logistiek.
De Beluga heeft een enorm rond vrachtcompartiment.
Er past zo een halve romp van een Airbus A320 in.
Of een staartvleugel van een groter model.
Boeing zet voor hetzelfde probleem ook enorme vrachtkisten in, gebaseerd op de Boeing 747.
Deze maand onthulde Airbus de volgende generatie Beluga die stukken groter is en daarom de BelugaXL werd gedoopt.
De basis is de Airbus A330-200, ook een vrachtvliegtuig.
Hier is de eerste BelugaXL in aanbouw.
De BelugaXL is 6 meter langer dan de 'gewone' Beluga en het laadruim is een meter breder. Het toestel kan een gewicht van 50 ton torsen.
Deze zomer moet de XL voor het eerst vliegen en na een testprogramma van tien maanden staat de eerste operationele vlucht gepland voor volgend jaar.