De Nederlandse gamesuitgever Gambitious heeft een investering van 3,5 miljoen dollar binnengehaald van het Amerikaanse media- en communicatiebedrijf Advance.
Met het geld wil de onderneming achter bijvoorbeeld computerspel Train Fever verder groeien en grotere projecten aannemen.
“Voor Nederlandse begrippen gaat dit om een grote investering”, zegt oprichter en zakelijk directeur Paul Hanraets.
De gamesuitgever trok tot nu toe nog zo’n paar ton uit voor nieuwe games, maar is nu bereid tot ongeveer een miljoen in de buidel te tasten als een ontwikkelaar met een goed spel komt.
Gambitious kondigt tegelijk een naamsverandering aan. Het bedrijf heet voortaan Good Shepherd Entertainment, om de rol als uitgever meer te benadrukken. De onderneming begon in 2011 en werd eigenlijk groot dankzij crowdfunding.
Inmiddels wordt het zoeken naar financiering voor het bedrijf groter aangepakt. Maar particuliere beleggers kunnen nog wel geld steken in specifieke spellen die in ontwikkeling zijn. Als een spel commercieel succesvol wordt, delen zij in de winst.