ChatGPT wint terrein op Google in de lucratieve online zoekmarkt in de Verenigde Staten, zo suggereert een nieuwe peiling. In een recente rondvraag onder duizend Amerikanen, gaf vijf procent van de respondenten aan de AI-bot ChatGPT te gebruiken als voornaamste zoekmachine. In juni was dit nog slechts één procent, stelt financieel adviesbureau Evercore ISI. Het zouden vooral millenials zijn die ChatGPT omarmen.

Google domineert de zoekmarkt nog steeds, maar het marktaandeel van de dominante zoekmachine begint te krimpen. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de ondervraagden Google prefereerden als hun zoekmachine. In juni was dat nog 80 procent.

Google dominant op de zoekmarkt

Een paar procentpunt krimp lijkt misschien niet iets om over naar huis te schrijven, maar bepalen hoe mensen wereldwijd aan hun informatie online komen, is dat wel. De controle over online informatie is de drijvende kracht achter het advertentiemodel waar Google zoveel aan verdient.

De groei van het marktaandeel van ChatGPT, hoe klein ook, is een teken aan de wand dat Google’s status als poortwachter van het internet door generatieve AI onder druk staat. Deze technologie verandert hoe miljoenen mensen toegang krijgen tot digitale informatie. Het roept de vraag op hoe houdbaar de dominantie van Google is.

OpenAI lanceerde eind oktober een zoekfunctie voor ChatGPT en sloot daarvoor al een deal met Apple om de AI-chatbot beschikbaar te maken op veel iPhones. Beide stappen zijn gedaan om het gevecht aan te gaan met Google.

Gebruikers zijn tevreden met ChatGPT

In het onderzoek van Evercore viel onder andere op dat gebruikers buitengewoon tevreden zijn over hun interacties met ChatGPT. Er waren een paar situaties waarbij de AI-chatbot het beter deed dan Google. Hieronder vielen bijvoorbeeld het leren van nieuwe dingen, het helpen met schrijven en programmeren en het suggereren alsof je bezig bent op werk.

ChatGPT scoorde ook iets beter in een categorie waarin je zou verwachten dat Google domineert: mensen die online zoeken naar producten en prijzen.

Google heeft ook voordeel van generatieve AI

Google blijft voorlopig nog wel heer en meester op de zoekmarkt. De resultaten van het onderzoek laten zien dat ook de zoekgigant baat heeft bij het gebruikmaken van generatieve AI.

Zo blijkt dat de integratie met Gemini, de AI-chatbot van Google die op de zoekmachine samenvattingen van zoekresultaten toont, door 71 procent van de Google-gebruikers als positief wordt ervaren. Ze gaven aan dat deze tools het zoeken verbeterde tegenover de oudere ervaringen.

Daarnaast zegt 53 procent van de ondervraagden dat generatieve AI ertoe leidt dat ze vaker online zoeken. Een ontwikkeling waar zowel Google als OpenAI profijt van hebben.

Toch hoeft Google zich voorlopig nog geen zorgen te maken over de opkomst van ChatGPT. Een van de belangrijkste producten waar het aan verdient blijft namelijk onaangetast: het zoeken met een koopintentie voor producten als iPhones en verzekeringen. Het doet vermoeden dat Google alleen terrein verliest op algemenere zoekopdrachten.

Marktaandeel winnen is dus bij lange na niet het hele verhaal, het genereren van omzet ermee telt ook mee. Op dat gebied heeft OpenAI nog een flinke slag te maken.

Analist Mark Mahaney van Evercore stelt dat 1 procent marktaandeel van de zoekmarkt ongeveer 2 miljard dollar aan omzet per jaar kan opleveren. Maar dan moet je wel geld kunnen verdienen aan zoekopdrachten op de manier waarop Google dat doet. "En dat laatste is uiterst onwaarschijnlijk in de nabije toekomst", zegt hij tegen Business Insider.

LEES OOK: ChatGPT Pro krijgt stevig prijskaartje van $200 per maand: dit kun je ermee