Het beroemde ronde logo van ruimtevaartorganisatie NASA is hot. Je ziet het beeldmerk op kleding van tal van modemerken, op T-shirts van prijsvechters maar ook op jasjes van de gerenommeerde modehuizen. RTL-Z bericht erover en kwam erachter dat NASA er zelf geen geld mee verdient.
Bert Ulrich is bij NASA de man die gaat over logo-gebruik en mediamarketing. Hij wordt overspoeld door verzoeken van modemerken om het logo te mogen gebruiken. Ze verdienen er waarschijnlijk goed geld mee, je ziet ‘NASA-kleding’ overal.
Hoe kan het dat NASA niets verdient aan het logo?
Omdat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie een overheidsinstelling is, mag NASA het logo niet verkopen, zegt Ulricht tegen RTL Z. Maar bedrijven mogen het logo wel gebruiken. Er zijn een paar do’s en don’ts, maar verder kunnen bedrijven hun gang gaan.
Een spelregel is bijvoorbeeld dat je als bedrijf netjes even vraagt of je het logo mag gebruiken. Wat niet mag is je eigen merk of een ander merk combineren met het NASA-logo.
Ook is het niet de bedoeling de twee logo’s die NASA door de tijd heen had te vermengen.
Verder mag je het logo niet op elektronische apparatuur zetten, je zou anders de indruk wekken dat NASA iets met de ontwikkeling van die elektronica te maken heeft. Maar verder kan er van alles.