Hij heeft het te druk om tussen de middag een broodje te eten. Boodschappen worden gedaan bij het tankstation, want geen tijd.
Ook de avond gaat op aan een conference call en het doornemen van allerhande paperassen. Is deze persoon belangrijk? ‘Ja’, zeggen Amerikanen. Columbia Business School deed er onderzoek naar en ontdekte dat drukte in toenemende mate wordt gezien als een teken van hoge status.
‘Nee’, zeggen Italianen, als je ze dezelfde vraag voorlegt. Zij zien juist een werknemer met veel vrije tijd als potentieel belangrijk. Lange lunches, vroeg naar huis, dat zal wel iemand zijn die veel personeel heeft om het harde werk voor hem of haar te laten doen, zo kijken zij radicaal anders tegen hetzelfde fenomeen aan.
Nog maar een generatie geleden waren de Amerikanen ook zo. Levensgenieters die veel tijd op de golfbaan doorbrachten, werden gezien als uiterst succesvol. Wie lange uren op kantoor doorbracht was waarschijnlijk een echte ‘werkbij’ die zich nog moest bewijzen in de hiërarchie van het bedrijf. Als jearrivé was, dan deed je dat niet langer, maar ging je genieten.
Online vluchtigheid
Waarom dat veranderd is, daar krijgen de onderzoekers niet echt de vingers achter. Het kan te maken hebben met het ontstaan van allerlei nieuwe diensten, vooral online.
Ze zagen dat het gebruik van online boodschappendiensten, zoals Albert.nl in Nederland, in verband worden gebracht met een hoge status. Iemand die tijd wil besparen op het doen van boodschappen, is onmisbaar op het werk, zo gaat de redenatie nu. Waarom Italianen die switch niet hebben gemaakt, is onbekend.
Sociale media kunnen ook een rol spelen. Eerder onderzoek door dezelfde wetenschappers toonde aan dat Amerikaanse werknemers in toenemende mate Twitter gebruiken om te klagen hoe druk ze het hebben. Zo’n 12 procent van de tweets gaat al over het gebrek aan vrije tijd. Daarmee geven de klagers aan hoe onmisbaar ze zijn op werk, in de hoop dat anderen daarvan onder de indruk zijn. Vakantie is voor losers die niet begrijpen hoe je carrière maakt.