De deeleconomie is ondertussen gemeengoed.
Afgelopen jaar sliepen er 1,4 miljoen toeristen via Airbnb in het huis van een Amsterdammer. Ook het delen van auto’s en scooters wordt steeds populairder. En nu is het ook steeds normaler om je boot te verhuren.
Deelplatform Barqo doet dat sinds 2014. Een boot kopen is voor de meeste mensen te duur, een boot huren is wel een optie. “Een wereld creëren waar varen toegankelijk is voor iedereen”, luidt het motto van de Amsterdamse startup.
De afgelopen jaren heeft Barqo behoorlijk aan de weg getimmerd. Er zijn achtduizend boten aangesloten bij het platform en zesduizend actieve gebruikers.
Sinds januari 2017 worden er ook bootvakanties aangeboden in diverse landen rondom de Middellandse Zee. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een stel vrienden voor een week een boot te huren inclusief schipper. “De schipper is meestal de eigenaar van de boot of anders iemand die de eigenaar van de boot regelt, wij staan daar volledig buiten”, aldus medeoprichter Floris van Hoogenhuyze.
Om te groeien in binnen-en buitenland wil Barqo geld stoppen in online marketing. De financiering willen ze ophalen met de crowdfunding-campagne die afgelopen maandag van start is gegaan. 350.000 euro is het doel. Via investeerders is er al 250.000 euro opgehaald, de rest moet komen van gulle gevers.
Concurrentie binnen Nederland
In Nederland heb je drie andere bootplatformen: GoBoat, Tubbber en Boatsters. Barqo is marktleider. Wat betreft het buitenland heeft de Amsterdamse startup naar eigen zeggen twee grote concurrenten: het Franse Click&Boat en het Amerikaanse Boatbound.
"Zij bestaan al een stukje langer. Afgelopen jaar heeft Click&Boat 22.000 transacties gedaan ter waarde van 10 miljoen euro. Dit geeft ons vertrouwen en laat zien dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn."
Waarom crowdfunding?
Met het reeds opgebouwde klantenbestand aan boten en actieve gebruikers ligt het niet voor de hand om op deze manier geld op te halen. Toch denkt Barqo dat crowdfunding de juiste keuze is.
"Uit marketing-technisch oogpunt denken wij dat het een slimme zet is", aldus Van Hoogenhuyze. "Op deze manier genereren we een hoop media-aandacht, ook kunnen de zesduizend actieve gebruikers ons goed helpen."
Barqo maakt bij de crowdfunding gebruik van een achtergestelde converteerbare lening. Dit betekent dat mensen het geïnvesteerde geld later kunnen omzetten naar aandelen in de onderneming. Mocht je dit niet willen, kan de lening lineair worden afgelost.
Het doel van de campagne is 350.000 euro ophalen, er zit een maximum aan van 550.000 euro. Dat is bewust aangebracht. "We willen het wel beheersbaar houden", aldus Van Hoogenhuyze.
Barqo heeft in kaart gebracht waar ze het geld, dat ze met deze investeringsronde ophalen, aan gaan uitgeven. Zie daarvoor de onderstaande tabel:
"De vaste kosten van een startup draaiende houden zullen deels met het opgehaalde bedrag worden gedekt", zegt Van Hoogenhuyze. "Verder zullen we veel investeren in online marketing. Google Adwords en sociale media zijn de belangrijkste zaken waar we op inzetten. Misschien dat we een extra designer aannemen, maar verder zal ons team niet veel veranderen."
Solide investering?
Geld stoppen in een startup blijft hoe dan ook een risico. Toch denkt Van Hoogenhuyze dat Barqo een solide investering is.
"In die paar jaar dat we nu actief zijn hebben we al achtduizend boten en zesduizend actieve gebruikers. Daarnaast hebben we sinds kort een partnerschap met de Telegraaf Media Group dat eigenaar is van Botentekoop. Op deze site, waar 15.000 boten worden aangeboden, kunnen mensen via ons een boot huren of verhuren. Deze nieuwe samenwerking in combinatie met ons reeds opgebouwde klantenbestand zorgen ervoor dat we stappen kunnen maken", aldus Van Hoogenhuyze.
Schade met een boot is snel gemaakt, veel mensen die een boot zullen huren hebben weinig ervaring. Voor veel boten in Nederland heb je geen vaarbewijs nodig. Voor dit probleem heeft Barqo samen met verzekeraar Centraal Beheer een speciale bootdeelverzekering samengesteld.
"Mensen die in Nederland een boot huren sluiten voor acht procent van de verhuurprijs een verzekering op maat af. Ook als je als booteigenaar bij een andere verzekeraar aangesloten bent, kan je van deze verzekering gebruikmaken. Als je in het buitenland een boot huurt, zitten de verzekeringskosten bij de verhuurprijs van de boot inbegrepen."
Verdienmodel van Barqo
Hoe verdient Barqo geld? "Wij vragen vijftien procent van de verhuurprijs aan de booteigenaar bij een succesvolle transactie. Daarbij sluit je zoals hierboven aangegeven voor acht procent van de verhuurprijs een verzekering via ons af."
Rijk zijn de mannen van Barqo de afgelopen jaren nog niet geworden, er is nog geen geld verdiend. Wel hebben ze omzet gedraaid. "Wat dat betreft zitten we echt nog in de startup-fase", erkent Van Hoogenhuyze. In 2015 was er nog geen omzet, vorig jaar kwam er 90.000 euro binnen. "In 2017 hopen we op ruim een miljoen euro omzet. In 2018 denken we voor het eerst break-even te draaien, al met al is Barqo een behoorlijke investering."